Ethics as an element of personnel management in services
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2024.198.4Keywords:
personnel management, HR management, personnel, services, ethics of personnel managementAbstract
Services are an important area of business activity and a special kind of product, as services are defined as an activity rendered by one person (service provider) to another (service recipient). Thus, personnel plays an important role in a service company. In the process of personnel management in a service enterprise, the importance of ethics is increasingly being raised. Regardless of the size of the enterprise, those managing it must act in an ethical, mature, and conscious way. Personnel management can provide benefits for both employers and employees. Employees are considered as the most valuable asset of service enterprises. Forming lasting teams and minimizing turnover rates are among the main tasks of personnel management in service companies in a competitive market. In enterprises where employees are praised and treated appropriately, their morale improves, and proper ethical norms are established, leading to long-lasting and positive relationships between employers and their employees. It results in a stronger bond among employees, fostered by a friendly and stimulating work environment. This article focuses on the importance of ethics in personnel management in service enterprises. It is a review article based on a critical analysis of the subject literature and data from available reports and market research. The aim of the article is to analyse selected issues related to the ethics of personnel management in service enterprises, with a special emphasis put on building relationships in a multigenerational working environment. The following research questions were raised: What is the importance of work ethic in service enterprises? Is it possible to build good and ethical relationships in a multigenerational work environment in service enterprises? The conducted literature review and analysis of the available data showed that work ethic is of utmost importance for boosting the competitiveness of service enterprises, thus influencing the quality of services and customer satisfaction. Definitely, it requires the employer’s awareness of multigenerational differences in the approach to work and the application of this knowledge in the personnel management process. The issue touched upon in this article requires further, deeper studies and analyses.
Downloads
References
Dokumenty prawne
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088.
Wydawnictwa zwarte
Armstrong, M. (1996). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Armstrong, M., Taylor, S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.
Bińczycki, B. (2018). Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania. W: Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze (s. 431–445), A. Stabryła (red.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Bowie, N. E. (2017). Business ethics: A Kantian perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. (2022). Społeczna Odpowiedzialność Konsumenta w czasie pandemii. Badania międzynarodowe. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
GUS – Główny Urząd Statystyczny (2022). Rynek wewnętrzny w 2021. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Etyka jako element zarządzania personelem w usługach 77
Heath, J. (2014). Morality, competition, and the firm: The market failures approach to business ethics. Oxford: Oxford University Press.
Kojder, A. (2006). Etyka – przedmiot i stanowiska W: Etyka zawodów prawniczych. Etyka prawnicza (s. 13–25), H. Izdebski, P. Skuczyński (red.). Warszawa, https://andrzejkojder.weebly.com/uploads/4/7/2/7/47279911/etyka_przedmiot_i_stanowiska.pdf (dostęp: 10.04.2023).
Kotarbiński, T. (1987). Pisma etyczne. Wrocław: Ossolineum.
Kotler, Ph., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. Era cyfrowa. Warszawa: MT Biznes.
Kotler, Ph. (2009). Marketing Management. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Lachiewicz, S., Walecka, A., Błaszczyk, W., Czekaj, J., Jędrych, E. (2010). Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Politechnika Łódzka.
Olędzki, M. (1985). Zatrudnienie społecznie racjonalne. Propozycja współdziałania. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Ossowska, M. (2000). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rogoziński, K. (2016). Zarządzanie organizacją usługową. Szkoła innego patrzenia. Warszawa: Difin.
Rosa, G. (2012). Marketing w XXI wieku. W: Zarządzanie marketingowe, G. Rosa (red.). Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
Solomon, R. C. (1993). Ethics and excellence: Cooperation and integrity in business. Cambridge: Cambridge University Press.
Strauss, W., Howe, N. (1991). Generations: the history of America’s future. New York: William Morrow and Co.
Zając, Cz., Prokopowicz, K. (2022) Kompetencje menedżerów w organizacji wirtualnej. W: Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy (s. 65–68), J. Tabor--Błażewicz, H. Rachoń (red.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Artykuły naukowe
Abdiyev, A. C., Alimardonov, A. A. (2022). Personnel Management in the Field of Tourism, Scientific Progress, 3 (2), s. 495–501.
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50 (2), s. 199.
Arnold, D. G. (2016). Corporations and Human Rights Obligations, Business and Human Rights Journal, 1 (2), s. 255–271.
Asher, C. C., Mahoney, J. M., Mahoney, J. T. (2005). Towards a Property Rights Foundation for a Stakeholder Theory of the Firm, Journal of Management & Governance, 9 (1), s. 6–30.
Barney, J. (2018). Why Resource-based Theory’s Model of Profit Appropriation Must Incorporate a Stakeholder Perspective, Strategic Management Journal, 39 (13), s. 3307–3321.
Bowie, N. E. (2000). Business Ethics, Philosophy, and the Next 25 years, Business Ethics Quarterly, 10 (1), s. 7–14.
Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. (2019). The Importance of Customer Experience for Service Enterprises, Marketing i Rynek, 9, s. 15–25.
Anna Dąbrowska, Małgorzata Twardzik
Egerová, D., Komárková, L., Kutlák, J. (2021). Generation Y and Generation Z Employment Expectations: A Generational Cohort Comparative Study from Two Countries, E&M Economics and Management, 24 (3), s. 93–109. DOI: 10.15240/tul/001/2021-03-006.
Felin, T., Zenger, T. R. (2016). Crossroads – Strategy, Problems, and a Theory for the Firm, Organization Science, 27 (1), s. 226–231.
Foss, N. J., Lindenberg, S. (2012). Teams, Team Motivation, and the Theory of the Firm, Managerial and Decision Economics, 33 (5–6), s. 371–379.
Holubčík, M. (2015). Creating Cooperation in Business Environment, Journal of Information, Control and Management Systems, 13 (2), s. 99–106.
Soviar, J., Lendel, V., Vodák, J. (2015). Creation of Corporate Cooperation Strategy, Procedia Economics and Finance, 23, s. 435–437. DOI: 10.1016/S22125671(15)003846.
Materiały internetowe
Business Insider (2019). Jak sprawić, by pracownik pokochał swoją firmę?, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/najwazniejsze-potrzeby-pracownikow/8ejyc4p (dostęp:10.04.2023).
Constant Growth (2020). Pokolenie baby boomers, X, Y, Z – różne nastawienie wobec pracy, https://constantgrowth.pl/pokolenie-baby-boomers-x-y-z-rozne-nastawienie-wobecpracy/#:~:text=Pokolenie%20Y%20to%20pracownicy%20urodzeni%20 w%20latach%20198 (dostęp: 10.05.2023).
Deloitte (2020). Raport: Inteligentna Automatyzacja 2020. Dążenie do przeobrażenia całej organizacji, grudzień 2020, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/raport-Inteligentna-Automatyzacja-2020.html (dostęp: 20.04.2023).
GRH Group (2021). Raport: Różnice pokoleniowe – pokolenie Y, https://grhpolska.com/blog/roznice-pokoleniowe-pokolenie-y (dostęp: 10.04.2024).
Jessop, S. (2020). Graphic: “Sustainable” funds a safer harbour in coronavirus market meltdown, https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-funds-esg/graphic-sustainable-fundsa-safer-harbour-in-coronavirus-market-meltdown-idUSKBN21O1AF (dostęp: 10.05.2023).
O’Boyle, E. (2021). 4 Things Gen Z and Millennials Expect From Their Workplace. [online] Gallup.com (dostęp: 20.04.2023).
Odpowiedzialny konsument i przedsiębiorstwo (2022). Barometr Odpowiedzialnego Zarządzania Biznesem i Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta, Instytut Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, maj 2022, https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2022/07/RAPORT-BAROMETR_2022.pdf (dostęp: 05.05.2023).
Odpowiedzialny konsument i przedsiębiorstwo, 3,4 edycja, Instytut Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, 2022/2023, https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/odpowiedzialny-konsument-i-przedsiebiorstwo/ (dostęp: 09.03.2024).
Płuska, K. (b.d.), Miękko o kompetencjach, https://www.katarzynapluska.pl/ (dostęp:15.04.2023).
Pracuj.pl (2018). Pokolenia Y, X, Z na rynku pracy – czym się różnią?, https://porady.pracuj.pl/kariera-i-rozwoj/pokolenia-y-x-z-na-rynku-pracy-czym-sie-roznia (dostęp: 10.04.2023).
Schroders (2019). Global Investor Study 2019 – Investing – Schroders global, https://www.schroders.com/en/insights/global-investor-study/2019‑findings/investing/ (dostęp: 10.05.2023).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Studies and Work of the Collegium of Management and Finance
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.