Możliwości zastosowania bezzałogowych statków powietrznych w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego w świetle obowiązujących regulacji prawnych

Autor

  • Sebastian Sikorski Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Maciej Szmigiero Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.167.9

Słowa kluczowe:

bezzałogowe statki powietrzne, Państwowe Ratownictwo Medyczne

Abstrakt

Bezzałogowe statki powietrzne (BSP) znajdują coraz szersze zastosowanie. Wykorzystanie tego typu urządzeń możliwe jest także w obszarze ratownictwa medycznego. W artykule przedstawiono analizę obowiązujących obecnie w Polsce przepisów prawa. Z jednej strony analiza obejmuje przepisy Prawa lotniczego, które są tutaj kluczowe dla wykorzystania BSP, a na gruncie, których występują obecnie największe ograniczenia w wykorzystaniu tych urządzeń. Z drugiej strony dokonano przeglądu przepisów
determinujących organizację i stosowanych rozwiązań w ramach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Diederiks-Verschoor I. H. P., Butler M. A., An introduction to Air Law, Hague–New York 2006.
2. Duszczyk M., Polska może się stać światową stolicą dronów, „Rzeczpospolita”, 9 maja 2016.
3. Dzienkiewicz W., Komentarz do art. 126 Prawa lotniczego, pkt 1 [w:] M. Żylicz, Prawo lotnicze. Komentarz, SIP LEX.
4. Erenc M., Omówienie Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym [w:] Jakubaszko J., Ryś A. (red.), Ratownictwo medyczne w Polsce. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym, Kraków 2002.
5. Myszona-Kostrzewa K., Komentarz do art. 1 Prawa lotniczego [w:] M. Żylicz, Prawo lotnicze. Komentarz, SIP LEX.
6. Paszkowska M., Prawo dla Ratowników Medycznych, Difin, Warszawa 2016.
7. Paździoch S. (red.), Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Komentarz, wyd. II, Lex 2013.
8. Raport Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Bezzałogowe statki powietrzne. Raport o aktualnym stanie prawnym odnoszącym się do bezzałogowych statków powietrznych (Raport otwarcia), 2013.
9. Tuśnio N. et al., Bezzałogowe statki powietrzne w działaniach Państwowej Straży Pożarnej – propozycja dedykowana Państwowej Straży Pożarnej, „Zeszyty Naukowe SGSP” 2016, nr 58 (tom 1).
10. Wojsk K., Mączewski K., Zdrowie w inteligentnym mieście [w:] Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w Smart city, pod red. G. Szpor, C. H. Beck, Warszawa 2015.
11. Żylicz M. (red.), Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2002.
Akty prawne
1. Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. 2016.1868 ze zm).
2. Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. 2013, poz. 757 ze zm.).
3. Konwencja o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35 poz. 212 z późn. zm.).
4. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 139, poz. 1333 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.3.2008, s. 1–49).
7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 106, poz. 678, z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1993).
9. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 228).
10. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1032).
11. Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1969 z dnia 12 września 2016 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 428/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania (Dz. Urz. UE L 307 z 15.11.2016, s. 1–251).

Pobrania

Opublikowane

2019-08-02

Jak cytować

Sikorski, S., & Szmigiero, M. (2019). Możliwości zastosowania bezzałogowych statków powietrznych w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego w świetle obowiązujących regulacji prawnych. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (167), 143–155. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.167.9

Numer

Dział

Dział główny