Doświadczenie klienta i użytkownika elementem innowacyjnych modeli biznesowych – perspektywa startupów

Autor

  • Anita Szuszkiewicz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Małgorzata Twardzik Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Adrian Lubowiecki-Vikuk Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Słowa kluczowe:

doświadczenie użytkownika, doświadczenie klienta, innowacyjne modele biznesowe, startup, technologia cyfrowa

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie roli i znaczenia wdrażania innowacyjnych modeli biznesowych uwzględniających doświadczenia (klienta, użytkownika, biznesu) w startupach. Aby osiągnąć cel, autorzy wybrali studia przypadku. Do analizy zakwalifikowano dwa startupy technologiczne. Innowacyjne modele biznesowe, jakimi są startupy, mają ogromne znaczenie dla kreowania doświadczeń konsumenta. Jest to obecnie możliwe poprzez dostarczanie produktów dla klienta poszukującego rozwiązań zwiększających pozytywne doświadczenia klienta finalnego. Zaobserwowano, że rośnie znaczenie wdrażania koncepcji zarządzania BCX jako imperatywu funkcjonowania startupów. Oznacza to, że doświadczenia jako koncepcja rozszerzonych relacji mogą bardziej udoskonalić proces obsługi klienta, do czego wykorzystywane są kreatywne i elastyczne podejścia, np. Lean Startup, Agile, Design Thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Afuah, A., Tucci, C. L. (2003). Biznes internetowy. Strategie i modele. Kraków: Oficyna Ekonomiczna w Krakowie.

Bartczak, K. (2023). Modele biznesu oparte na cyfrowych platformach technologicznych. Warszawa: Difin.

Beauchamp, M., Krysztofiak-Szopa, J., Skala, A. (2018). Polskie startupy. Raport 2018. Fundacja Startup Poland.

Beaumont, P. H. (2020). Digital Finance, Big Data, Start-ups, and the Future of Financial Services. London: Routledge.

Blank, S. (2013). The Four Steps to the Epiphany. Pescadero: K&S Ranch.

Blank, S., Dorf, B. (2012). Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Warszawa: Helion.

Budzanowska-Drzewiecka, M. (2022). Studiowanie przypadków – metodyka postępowania badawczego. W: Jakość kształcenia akademickiego (s. 63–81), J. M. Bugaj, M. Budzanowska--Drzewiecka (red.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Clatworthy, S. (2022). Doświadczenia klientów. Od idei firmy do zachwytu konsumenta. Warszawa: ICAN Institute.

Czakon, W. (2016). Wprowadzenie do badań jakościowych w naukach o zarządzaniu. W: Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu (s. 189–210), W. Czakon (red.). Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.

Damodaran, A. (2009). Valuing Young, Start-up and Growth Companies: Estimation Issues and Valuation Challenges. New York: Stern School of Business, New York University.

Glinka, B., Pasieczny, J. (2015). Tworzenie przedsiębiorstwa. Szanse, realizacja, rozwój. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Hokkanen, L., Xu, Y., Väänänen, K. (2016). Focusing on user experience and business models in startups: Investigation of two-dimensional value creation. W: Proceedings of the 20th International Academic Mindtrek Conference (s. 59–67). New York: Association for Computing Machinery.

Lubowiecki-Vikuk, A. (2023). Emocje w zarządzaniu doświadczeniami klientów – perspektywa organizacji doświadczeniocentrycznej. W: Zachowania podmiotów rynkowych w warunkach niepewności. Teoria i praktyka – wybrane zagadnienia (s. 55–66), J. Plichta, S. Brańka, K. Orzeł (red.). Warszawa: Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.

Niemczyk, J., Trzaska, R. (2020). Klasyfikacja modeli biznesowych w Industry 4.0. W: Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej (s. 267–294), S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: 10.18778/8220-335-6.17.

Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Warszawa: Wydawnictwo Helion.

Ries, E. (2011). The Lean Startup. New York: Crown Business.

Skala, A., Kruczkowska, E. (2016). Raport Polskie Startupy 2016. Fundacja Startup Poland.

Suwelack, T., Stegemann, M., Ang, F. X. (2023). Creating a Customer Experience-Centric Startup:A Step-by-Step Framework. New York: Springer. DOI: 10.1007/978-3-030-92458-4.

Artykuły naukowe

Bolton, R. N., Gustafsson, A., Tarasi, C. O., Witell, L. (2021). How customer experience management reconciles strategy differences between East and West, Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31 (3), s. 273–295. DOI: 10.1080/21639159.2021.1921606.

Chawla, R. N., Goyal, P. (2022). Emerging trends in digital transformation: a bibliometric analysis, Benchmarking: An International Journal, 29 (4), s. 1069–1112.

Choma, J., Guerra, E. M., Alvaro, A., Pereira, R., Zaina, L. (2022). Influences of UX factors in the Agile UX context of software startups, Information and Software Technology, 152, 107041. DOI: 10.1016/j.infsof.2022.107041.

Criscuolo, P., Nicolaou, N., Salter, A. (2012). The elixir (or burden) of youth? Exploring differences in innovation between start-ups and established firms, Research Policy, 41, s. 319–333.

Czakon, W. (2006). Łabędzie Poppera – case studies w badaniach nauk o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, 9 (800), s. 9–12. DOI: 10.33141/po.2006.09.03.

Holbrook, M. B., Hirshchman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasy, feelings and fun, Journal of Consumer Research, 9 (2), s. 132–140.

Janasz, W. (2011). Strategie organizacji innowacyjnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 21, s. 45–58.

Keiningham, T., Aksoy, L., Bruce, H. L., Cadet, F., Clennell, N., Hodgkinson, I. R., Kearney, T. (2020). Customer experience driven business model innovation, Journal of Business Research, 116, s. 431–440. DOI: 10.1016/j.jbusres.2019.08.003.

Lemon, K. N., Verhoef, P. C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey, Journal of Marketing, 80 (6), s. 69–96. DOI: 10.1509/jm.15.0420.

Lermen, F. H., Kvitko de Moura, P., Becker Bertoni, V., Graciano, P., Luz Tortorella, G. (2023). Does maturity level influence the use of Agile UX methods by digital startups? Evaluating design thinking, lean startup, and lean user experience, Information and Software Technology, 154, 107107. DOI: 10.1016/j.infsof.2022.107107.

Łukasiński, W., Nigbor-Drożdż, A. (2022). Postrzeganie determinant rozwoju startupu przez przedstawicieli pokolenia Z w Polsce, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 71 (3), s. 142–155. DOI: 10.15584/nsawg.2022.3.9.

Marzec, P. (2019). Modele biznesowe organizacji innowacyjnych typu Startup, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 52 (2), s. 161–173. DOI: 10.5604/01.3001.0013.2381.

Mostaghel, R., Oghazi, P., Parida, V., Sohrabpour, V. (2022). Digitalization driven retail business model innovation: Evaluation of past and avenues for future research trends, Journal of Business Research, 146, s. 134–145.

Nadkarni, S., Prügl, R. (2021). Digital transformation: a review, synthesis and opportunities for future research, Management Review Quarterly, 71, s. 233–341.

Pawlicz, A., Molski, A., Liszka, W. (2017). Wpływ wieku i wielkości przedsiębiorstw turystycznych na ich innowacyjność, Studia Oeconomica Posnaniensia, 5 (4), s. 228–241.

Pisano, P., Pironti, M., Rieple, A. (2015). Identify innovative business models: can innovative business models enable players to react to ongoing or unpredictable trends?, Entrepreneurship Research Journal, 5 (3), s. 181–199.

Rudny, W. (2013). Model biznesowy a tworzenie wartości, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 141, s. 98–108.

Si, W., Hu, G., Long, J. (2022). Value co-creation and co-destruction of the student experience on online education in e-commerce mode of business to business to consumer, Interactive Learning Environments, s. 1–16. DOI: 10.1080/10494820.2022.2141264.

Tomaszewski, A. (2019). Startupy jako wybór strategiczny przedsiębiorstw, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 175, s. 201–212. DOI: 10.33119/SIP.2019.175.15.

Zhao, Y. L., Libaers, D., Song, M. (2015). First product success: A mediated moderating model of resources, founding team startup experience, and product-positioning strategy, Journal of Product Innovation Management, 32 (3), s. 441–458. DOI: 10.1111/jpim.12236.

Materiały internetowe

Gassmann, O., Frankenberger, K., Csik, M. (2013). The St. Gallen Business Model Navigator, https://www.thegeniusworks.com/wp-content/uploads/2017/06/St-Gallen--Business-Model-Innovation-Paper.pdf (dostęp: 30.04.2023).

Gustafsson, J. (2017). Single case studies vs. multiple case studies: A comparative study, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-33017 (dostęp: 5.05.2023).

Sinek, S. (2009). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action, https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action (dostęp: 5.05.2023).

Talarczyk, A. (2022). Osiem trendów w zarządzaniu doświadczeniami klientów, ICAN Management Review, https://www.ican.pl/b/osiem-trendow-w-zarzadzaniu-doswiadczeniami-klientow/PYARn0rRr (dostęp: 4.04.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03

Jak cytować

Szuszkiewicz, A., Twardzik, M., & Lubowiecki-Vikuk, A. (2024). Doświadczenie klienta i użytkownika elementem innowacyjnych modeli biznesowych – perspektywa startupów. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (196), 107–122. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4470

Numer

Dział

Dział główny