W kierunku przedsiębiorstwa zrównoważonego: od komercjalizacji do waloryzacji wiedzy

Autor

  • Agnieszka Zakrzewska-Bielawska Politechnika Łódzka
  • Sylwia Flaszewska Politechnika Łódzka
  • Mateusz Sowa Politechnika Łódzka

Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, komercjalizacja wiedzy, waloryzacja wiedzy, mobilizacja wiedzy

Abstrakt

Idea zrównoważonego rozwoju jest istotna dla zachowania równowagi pomiędzy ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi aspektami rozwoju przedsiębiorstw i innych organizacji. Jednym z jej fundamentów jest współpraca przynosząca nie tylko wartość ekonomiczną, ale przede wszystkim wartość społeczną. W artykule poszukiwano odpowiedzi, w jakim stopniu współpraca uczelni z biznesem koncentruje się na czystej komercjalizacji, przynoszącej zyski finansowe, a w jakim uwzględnia wpływ społeczny. Wyniki badań przeprowadzone metodą wywiadu w 13 jednostkach naukowo-badawczych ze świata wskazują, że uczelnie europejskie podejmują przede wszystkim działania waloryzacyjne, podobnie jak uczelnie kanadyjskie, dla których ważnym działaniem w tym procesie jest mobilizacja wiedzy. Z kolei w uczelni amerykańskiej pierwszoplanową rolę nadal odgrywa komercjalizacja wiedzy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dokumenty prawne

Zalecenie 2022/2415 z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy, Rada Unii Europejskiej, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022H2415 (dostęp: 17.02.2024).

Zgromadzenie Ogólne ONZ (2020). Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. Warszawa: CSR Consulting.

Wydawnictwa zwarte

Bogoviz, A. V., Suglobov, A. E., Maloletko, A. N., Kaurova, O. V. (2022). Сooperation and sustainable development. Springer International Publishing.

Brundtland, G., Khalid, M., Agnelli, S., Al-Athel, S. A., Chidzero, B. J., Fadika, L. M., Ramphal, S. (1987). Our common future. New York: Oxford University Press.

Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Liu, S., Shi, H., Guo, B., Fang, Z. (2009). Theory of science and technology transfer and applications. Boca Raton: Auerbach Publications.

Łobejko, S., Sosnowska, A. (red.). (2013). Komercjalizacja wyników badań naukowych. Praktyczny poradnik dla naukowców. Warszawa: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Nowak-Mizgalska, H., Szulczewska-Remi, A. (red.). (2022). Przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw. Pomysły – wdrożenie – komercjalizacja – rozwój. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Radło, M., Baranowski, M., Napiórkowski, T., Chojecki, J. (2020). Komercjalizacja, wdrożenia i transfer technologii. Definicje i pomiar. Dobre praktyki wybranych krajów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Roorda, N. (2020). Fundamentals of sustainable development. London: Routledge.

Rudnicki, S. (2013). Trzy mity na temat komercjalizacji wiedzy z nauk społecznych. W: Nauki społeczne a komercjalizacja wiedzy. Jak humaniści tworzą innowacje dla gospodarki i społeczeństwa, S. Rudnicki (red.). Kraków: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J. Tischnera.

Selvi, A. F. (2019). Qualitative content analysis. W: The Routledge handbook of research methods in applied linguistics. London: Routledge.

Thore, S. A. (Ed.). (2012). Technology commercialization: DEA and related analytical methods for evaluating the use and implementation of technical innovation. Springer Science & Business Media.

Artykuły naukowe

Benneworth, P., Jongbloed, B. W. (2010). Who matters to universities? A stakeholder perspective on humanities, arts and social sciences valorisation, Higher Education, 59 (5), s. 567–588.

Bode, C., Rogan, M., Singh, J. (2019). Sustainable cross-sector collaboration: Building a global platform for social impact, Academy of Management Discoveries, 5 (4), s. 396–414.

Burgelman, R. A., Hitt, M. A. (2007). Entrepreneurial actions, innovation, and appropriability, Strategic Entrepreneurship Journal, 1 (3–4), s. 349–352.

Cubero, J. N., Gbadegeshin, S. A., Consolación, C. (2021). Commercialization of disruptive innovations: Literature review and proposal for a process framework, International Journal of Innovation Studies, 5 (3), s. 127–144.

Flisiuk, B., Gołąbek, A. (2015). Możliwości komercjalizacji wyników badań naukowych w instytutach badawczych – modele, procedury, bariery oraz dobre praktyki, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 77, s. 63–73.

Hladchenko, M. (2016). Knowledge valorisation: A route of knowledge that ends in surplus value (an example of the Netherlands), International Journal of Educational Management, 30 (5), s. 668–678.

Jaźwińska, D. (2018). Rozwój przyszłych pokoleń i jego zrównoważenie, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 516, s. 52–63.

Kirchberger, M. A., Pohl, L. (2016). Technology commercialization: A literature review of success factors and antecedents across different contexts, The Journal of Technology Transfer, 41, s. 1077–1112.

Kleiner-Schaefer, T., Schaefer, K. J. (2022). Barriers to university – industry collaboration in an emerging market: Firm-level evidence from Turkey, Journal of Technology Transfer, 47 (3), s. 872–905.

Kola, A. M., Leja, K. (2015). Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora, E-mentor, 4 (61), s. 4–12.

Konopka-Cupiał, G. (2020). Centra transferu technologii i spółki celowe jako narzędzia komercjalizacji wyników badań naukowych w polskich uczelniach, Studia BAS, 1, s. 75–86.

Malek, K., Maine, E., McCarthy, I. P. (2014). A typology of clean technology commercialization accelerators, Journal of Engineering and Technology Management, 32, s. 26–39.

Misztal, A. (2023). Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, CSR i ESG w dobie kryzysu makroekonomicznego i geopolitycznego, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 68 (2), s. 87–99.

Nambisan, S., Sawhney, M. (2007). A buyer’s guide to the innovation bazaar, Harvard Business Review, 85 (6), s. 109–118.

Niesten, E., Jolink, A., de Sousa Jabbour, A. B. L., Chappin, M., Lozano, R. (2017). Sustainable collaboration: The impact of governance and institutions on sustainable performance, Journal of Cleaner Production, 155, s. 1–6.

Pabian, A. (2017). Zrównoważone przedsiębiorstwo jako rezultat zmian organizacyjnych, Przegląd Organizacji, 8 (931), s. 11–16.

Parrish, B. D. (2007). Designing the sustainable enterprise, Futures, vol. 39 (7), s. 846–860.

Paul, M. J., Thangaraj, H., Ma, J. K. C. (2015). Commercialization of new biotechnology: A systematic review of 16 commercial case studies in a novel manufacturing sector, Plant Biotechnology Journal, 13 (8), s. 1209–1220.

Piotrowska-Piątek, A. (2015). O trzeciej misji szkół wyższych w Polsce w świetle analizy ich misji i strategii rozwoju, Organization and Management, 68 (3), s. 151–165.

Sheth, B. P., Acharya, S. R., Sareen, S. B. (2019). Policy implications for the improvement of technology transfer and commercialization process in the Indian context, Journal of Science and Technology Policy Management, 10 (1), s. 214–233.

Siegel, D. S., Wright, M. (2015). Academic entrepreneurship: time for a rethink?, British Journal of Management, 26 (4), s. 582–595.

Waas, T., Verbruggen, A., Wright, T. (2010). University research for sustainable development: definition and characteristics explored, Journal of Cleaner Production, 18 (7), s. 629–636.

Wirtenberg, J. (2011). Sustainable enterprise for the 21st century, The Business of Sustainability, Trends, Policies, Practices, and Stories of Success, 1, s. 67–88.

Materiały internetowe

European Commission (2022a). Why do we need an EU valorisation policy?, https://researchand-innovation.ec.europa.eu/research-area/industrial-research-and-innovation/eu-valorisation-policy_en#why-do-we-need-an-eu-valorisation-policy (dostęp: 17.02.2024).

European Commission (2022b). Directorate-general for research and innovation, guiding principles for knowledge valorisation – council recommendation, Publications Office of the European Union, https://data.europa.eu/doi/10.2777/380118 (dostęp: 17.02.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03

Jak cytować

Zakrzewska-Bielawska, A., Flaszewska, S., & Sowa, M. (2024). W kierunku przedsiębiorstwa zrównoważonego: od komercjalizacji do waloryzacji wiedzy. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (197), 55–69. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4482

Numer

Dział

Dział główny