Towards a sustainable enterprise: from knowledge commercialization to knowledge valorization

Authors

  • Agnieszka Zakrzewska-Bielawska Politechnika Łódzka
  • Sylwia Flaszewska Politechnika Łódzka
  • Mateusz Sowa Politechnika Łódzka

Keywords:

sustainable development, knowledge commercialization, knowledge valorization, knowledge mobilization

Abstract

The idea of sustainable development is crucial for maintaining a balance between the economic, social, and environmental aspects of business and other organizations’ development. One of its foundations is cooperation that brings not only economic value but primarily social value. In the paper, the focus was on examining the extent to which university-business cooperation is centred on pure commercialization, yielding financial profits, versus considering social impact. Research conducted through interviews in 13 research units worldwide indicates that European universities engage primarily in valorization activities, similar to Canadian universities, where an important aspect of this process is knowledge mobilization. However, in American universities, commercialization of knowledge still plays a primary role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dokumenty prawne

Zalecenie 2022/2415 z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy, Rada Unii Europejskiej, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022H2415 (dostęp: 17.02.2024).

Zgromadzenie Ogólne ONZ (2020). Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. Warszawa: CSR Consulting.

Wydawnictwa zwarte

Bogoviz, A. V., Suglobov, A. E., Maloletko, A. N., Kaurova, O. V. (2022). Сooperation and sustainable development. Springer International Publishing.

Brundtland, G., Khalid, M., Agnelli, S., Al-Athel, S. A., Chidzero, B. J., Fadika, L. M., Ramphal, S. (1987). Our common future. New York: Oxford University Press.

Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Liu, S., Shi, H., Guo, B., Fang, Z. (2009). Theory of science and technology transfer and applications. Boca Raton: Auerbach Publications.

Łobejko, S., Sosnowska, A. (red.). (2013). Komercjalizacja wyników badań naukowych. Praktyczny poradnik dla naukowców. Warszawa: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Nowak-Mizgalska, H., Szulczewska-Remi, A. (red.). (2022). Przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw. Pomysły – wdrożenie – komercjalizacja – rozwój. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Radło, M., Baranowski, M., Napiórkowski, T., Chojecki, J. (2020). Komercjalizacja, wdrożenia i transfer technologii. Definicje i pomiar. Dobre praktyki wybranych krajów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Roorda, N. (2020). Fundamentals of sustainable development. London: Routledge.

Rudnicki, S. (2013). Trzy mity na temat komercjalizacji wiedzy z nauk społecznych. W: Nauki społeczne a komercjalizacja wiedzy. Jak humaniści tworzą innowacje dla gospodarki i społeczeństwa, S. Rudnicki (red.). Kraków: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J. Tischnera.

Selvi, A. F. (2019). Qualitative content analysis. W: The Routledge handbook of research methods in applied linguistics. London: Routledge.

Thore, S. A. (Ed.). (2012). Technology commercialization: DEA and related analytical methods for evaluating the use and implementation of technical innovation. Springer Science & Business Media.

Artykuły naukowe

Benneworth, P., Jongbloed, B. W. (2010). Who matters to universities? A stakeholder perspective on humanities, arts and social sciences valorisation, Higher Education, 59 (5), s. 567–588.

Bode, C., Rogan, M., Singh, J. (2019). Sustainable cross-sector collaboration: Building a global platform for social impact, Academy of Management Discoveries, 5 (4), s. 396–414.

Burgelman, R. A., Hitt, M. A. (2007). Entrepreneurial actions, innovation, and appropriability, Strategic Entrepreneurship Journal, 1 (3–4), s. 349–352.

Cubero, J. N., Gbadegeshin, S. A., Consolación, C. (2021). Commercialization of disruptive innovations: Literature review and proposal for a process framework, International Journal of Innovation Studies, 5 (3), s. 127–144.

Flisiuk, B., Gołąbek, A. (2015). Możliwości komercjalizacji wyników badań naukowych w instytutach badawczych – modele, procedury, bariery oraz dobre praktyki, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 77, s. 63–73.

Hladchenko, M. (2016). Knowledge valorisation: A route of knowledge that ends in surplus value (an example of the Netherlands), International Journal of Educational Management, 30 (5), s. 668–678.

Jaźwińska, D. (2018). Rozwój przyszłych pokoleń i jego zrównoważenie, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 516, s. 52–63.

Kirchberger, M. A., Pohl, L. (2016). Technology commercialization: A literature review of success factors and antecedents across different contexts, The Journal of Technology Transfer, 41, s. 1077–1112.

Kleiner-Schaefer, T., Schaefer, K. J. (2022). Barriers to university – industry collaboration in an emerging market: Firm-level evidence from Turkey, Journal of Technology Transfer, 47 (3), s. 872–905.

Kola, A. M., Leja, K. (2015). Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora, E-mentor, 4 (61), s. 4–12.

Konopka-Cupiał, G. (2020). Centra transferu technologii i spółki celowe jako narzędzia komercjalizacji wyników badań naukowych w polskich uczelniach, Studia BAS, 1, s. 75–86.

Malek, K., Maine, E., McCarthy, I. P. (2014). A typology of clean technology commercialization accelerators, Journal of Engineering and Technology Management, 32, s. 26–39.

Misztal, A. (2023). Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, CSR i ESG w dobie kryzysu makroekonomicznego i geopolitycznego, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 68 (2), s. 87–99.

Nambisan, S., Sawhney, M. (2007). A buyer’s guide to the innovation bazaar, Harvard Business Review, 85 (6), s. 109–118.

Niesten, E., Jolink, A., de Sousa Jabbour, A. B. L., Chappin, M., Lozano, R. (2017). Sustainable collaboration: The impact of governance and institutions on sustainable performance, Journal of Cleaner Production, 155, s. 1–6.

Pabian, A. (2017). Zrównoważone przedsiębiorstwo jako rezultat zmian organizacyjnych, Przegląd Organizacji, 8 (931), s. 11–16.

Parrish, B. D. (2007). Designing the sustainable enterprise, Futures, vol. 39 (7), s. 846–860.

Paul, M. J., Thangaraj, H., Ma, J. K. C. (2015). Commercialization of new biotechnology: A systematic review of 16 commercial case studies in a novel manufacturing sector, Plant Biotechnology Journal, 13 (8), s. 1209–1220.

Piotrowska-Piątek, A. (2015). O trzeciej misji szkół wyższych w Polsce w świetle analizy ich misji i strategii rozwoju, Organization and Management, 68 (3), s. 151–165.

Sheth, B. P., Acharya, S. R., Sareen, S. B. (2019). Policy implications for the improvement of technology transfer and commercialization process in the Indian context, Journal of Science and Technology Policy Management, 10 (1), s. 214–233.

Siegel, D. S., Wright, M. (2015). Academic entrepreneurship: time for a rethink?, British Journal of Management, 26 (4), s. 582–595.

Waas, T., Verbruggen, A., Wright, T. (2010). University research for sustainable development: definition and characteristics explored, Journal of Cleaner Production, 18 (7), s. 629–636.

Wirtenberg, J. (2011). Sustainable enterprise for the 21st century, The Business of Sustainability, Trends, Policies, Practices, and Stories of Success, 1, s. 67–88.

Materiały internetowe

European Commission (2022a). Why do we need an EU valorisation policy?, https://researchand-innovation.ec.europa.eu/research-area/industrial-research-and-innovation/eu-valorisation-policy_en#why-do-we-need-an-eu-valorisation-policy (dostęp: 17.02.2024).

European Commission (2022b). Directorate-general for research and innovation, guiding principles for knowledge valorisation – council recommendation, Publications Office of the European Union, https://data.europa.eu/doi/10.2777/380118 (dostęp: 17.02.2024).

Published

2024-06-03

How to Cite

Zakrzewska-Bielawska, A., Flaszewska, S., & Sowa, M. (2024). Towards a sustainable enterprise: from knowledge commercialization to knowledge valorization. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (197), 55–69. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4482

Issue

Section

Articles