Treść głównego artykułu
Abstrakt
The purpose of this article is to show the social network analysis as the perspective of human capital evaluation. It presents interrelation between the social and human capital, the brief introduction to social network theory and its analyzing method. However, social network analysis (SNA) is the method to evaluate social capital, the author pointed out the possible SNA metrics essential in the human capital evaluation. The article shows the SNA and human capital in the individual perspective – ego. It provides the idea of the human capital evaluation in broader and more precise way.
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Batorski, D., Zdziarski, M. (2009). Analiza sieciowa i jej zastosowania w badaniach organizacji i zarządzania, „Problemy Zarządzania”, nr 4.
2. Borgatti, S., Mehra, A., Brass, D. J., & Labianca, G. (2009), Network analysis in the social sciences, “Science”, Vol. 323, No. 5916.
3. Bourdieu, P. (1985), The forms of capital, in: J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood Press, New York.
4. Brass, D.J., Halgin, D.S. (2012), Social networks: the structure of relationships, in: L.T. Eby, T.D. Allen (eds.), Personal relationships: The effect on employee attitudes, behaviors, and well being, SIOP Frontiers Research Series, Routledge, New York.
5. Bratnicki, M., Strużyna, J. (red.) (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
6. Burt, R. (1992), Structural Holes: The Social Structure of Competition, Harvard University Press, Cambridge.
7. Burt, R. (2005), Brokerage and Closure: An Introduction to Social Capital, University Press Oxford.
8. Cohen, D., Prusak, L. (2001), In Good Company. How social capital makes organizations work, Ma, Harvard Business School Press, Boston.
9. Czakon, W. (2007), Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo AE, Katowice.
10. Edinsson, L., Malone, M. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
11. Fryczyńska, M. (2010), Towards the Network Development of Employees, “Human Resources Management”, 6.
12. Fryczyńska, M. (2012), Kompetencje kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach sieciowych, w: S. Łobejko (red.), Przedsiębiorstwa sieciowe i inne formy współpracy sieciowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
13. Granovetter, M. (1983), The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited, “Sociological Theory”, No. 1.
14. Juchnowicz, M. (red.) (2014), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje, PWE, Warszawa.
15. Krackhardt, D. (2010), Social Network, in: J.M. Levine, M.A. Hogg (eds.), Encyclopedia of Group Processes and Intergroup Relations, Sage, Los Angeles.
16. Krackhardt, D., Hanson, JR. (1993), Informal networks: the company behind the chart, “Harvard Business Review”, 71(4).
17. Kwon, D. B. (2009), Human capital and its measurement, The 3rd OECD World Forum on “Statistics, Knowledge and Policy”, working paper.
18. Łobejko, S. (2010), Przedsiębiorstwo sieciowe zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku, Oficyna SGH, Warszawa.
19. Milgram, S. (1967), The Small World Problem, “Psychology Today”, Vol. 2.
20. Nahapiet, J., Sumantra, G. (1998), Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage, “Academy of Management Review”, 23 (242).
21. Putnam, R.D. (1995), Bowling alone: America’s declining social capital, “Journal of Democracy”, 6.
22. Rostkowski, T. (2003), Zintegrowany system zarządzania kompetencjami, in: M. Juchnowicz (red.), Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa.
23. Saint Onge, H. (2000), Shaping Human Resource Management Within the Knowledge Driven Enterprise, in: J. Phillips, D. Bonner, Leading Knowledge Management and Learning, ASTD.
24. Sławecki, B. (2010), Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy, C.H. BECK, Warszawa.
25. Watts, J. D. (2007), Six Degrees. The Science of a Connected Age, ISBN 0393325423, Kindle ed. Marzena Fryczyńska.
Referencje
2. Borgatti, S., Mehra, A., Brass, D. J., & Labianca, G. (2009), Network analysis in the social sciences, “Science”, Vol. 323, No. 5916.
3. Bourdieu, P. (1985), The forms of capital, in: J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood Press, New York.
4. Brass, D.J., Halgin, D.S. (2012), Social networks: the structure of relationships, in: L.T. Eby, T.D. Allen (eds.), Personal relationships: The effect on employee attitudes, behaviors, and well being, SIOP Frontiers Research Series, Routledge, New York.
5. Bratnicki, M., Strużyna, J. (red.) (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
6. Burt, R. (1992), Structural Holes: The Social Structure of Competition, Harvard University Press, Cambridge.
7. Burt, R. (2005), Brokerage and Closure: An Introduction to Social Capital, University Press Oxford.
8. Cohen, D., Prusak, L. (2001), In Good Company. How social capital makes organizations work, Ma, Harvard Business School Press, Boston.
9. Czakon, W. (2007), Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo AE, Katowice.
10. Edinsson, L., Malone, M. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
11. Fryczyńska, M. (2010), Towards the Network Development of Employees, “Human Resources Management”, 6.
12. Fryczyńska, M. (2012), Kompetencje kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach sieciowych, w: S. Łobejko (red.), Przedsiębiorstwa sieciowe i inne formy współpracy sieciowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
13. Granovetter, M. (1983), The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited, “Sociological Theory”, No. 1.
14. Juchnowicz, M. (red.) (2014), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje, PWE, Warszawa.
15. Krackhardt, D. (2010), Social Network, in: J.M. Levine, M.A. Hogg (eds.), Encyclopedia of Group Processes and Intergroup Relations, Sage, Los Angeles.
16. Krackhardt, D., Hanson, JR. (1993), Informal networks: the company behind the chart, “Harvard Business Review”, 71(4).
17. Kwon, D. B. (2009), Human capital and its measurement, The 3rd OECD World Forum on “Statistics, Knowledge and Policy”, working paper.
18. Łobejko, S. (2010), Przedsiębiorstwo sieciowe zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku, Oficyna SGH, Warszawa.
19. Milgram, S. (1967), The Small World Problem, “Psychology Today”, Vol. 2.
20. Nahapiet, J., Sumantra, G. (1998), Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage, “Academy of Management Review”, 23 (242).
21. Putnam, R.D. (1995), Bowling alone: America’s declining social capital, “Journal of Democracy”, 6.
22. Rostkowski, T. (2003), Zintegrowany system zarządzania kompetencjami, in: M. Juchnowicz (red.), Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa.
23. Saint Onge, H. (2000), Shaping Human Resource Management Within the Knowledge Driven Enterprise, in: J. Phillips, D. Bonner, Leading Knowledge Management and Learning, ASTD.
24. Sławecki, B. (2010), Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy, C.H. BECK, Warszawa.
25. Watts, J. D. (2007), Six Degrees. The Science of a Connected Age, ISBN 0393325423, Kindle ed. Marzena Fryczyńska.