Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule dokonano diagnozy kształcenia i rozwoju kompetencji dla potrzeb branży telekomunikacyjnej. Przedstawiono kluczowe podmioty, w których kształci i rozwija się kompetencje potrzebne branży. Analizą objęto szkolnictwo zawodowe, szkolnictwo wyż‑ sze, kształcenie podyplomowe, zrzeszenia branżowe, instytucje szkoleniowe, dostawców sprzętu i technologii oraz przedsiębiorstwa z branży. Przedstawiono praktyki kształ‑ cenia oraz oceniono, w jakim zakresie odpowiadają one edukacji formalnej, kształceniu pozaformalnemu i wspierają uczenie się nieformalne. Wskazano na wyzwania, którym powinny sprostać instytucje kształcenia, jeśli chcą zapewnić wysoką jakość kompetencji dla rozwojowej i konkurencyjnej branży telekomunikacyjnej. Niniejszy artykuł powstał w wyniku prac badawczych nad projektem „Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybranych sektorach”, realizowanym w Katedrze Rozwoju Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Danilewicz D., Fryczyńska M. (2012), Rynek usług szkoleniowych w Polsce, ekspertyzana zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.
2. Fryczyńska M. (2012), Analiza desk research, sektor telekomunikacyjny, w: M. Juchnowicz,A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski, G. Myśliwiec,Raport z analizy desk research, projekt „Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybra‑nych sektorach”, maszynopis.
3. Fryczyńska M. (2013), Raport z badań jakościowych, sektor telekomunikacyjny, w:M. Juchnowicz, A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski,G. Myśliwiec, Raport z badań jakościowych, projekt „Bilans kwalifikacji i kompeten‑cji w wybranych sektorach”, maszynopis.
4. Fryczyńska M. (2014), Raport sektorowy. Telekomunikacja, projekt „Bilans kwalifikacjii kompetencji w wybranych sektorach”, maszynopis.
5. GUS (2013a), Kształcenie zawodowe w przedsiębiorstwach w Polsce w 2010, Warszawa.
6. GUS (2013b), Kształcenie dorosłych 2011. Informacje i opracowania statystyczne,Warszawa.
7. MEN (2011), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r.
8. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (DzU 2012, poz. 7).
9. MENiS (2002), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 mar‑ca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyći prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów (DzU 2002, nr 55,poz. 480 ze zm.).
10. MGPiPS (2003), Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznejz dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiada‑nia kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci(DzU 2003, nr 89, poz. 828). MNiSW (2006), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów (DzU 2006, nr 121, poz. 837).
11. Sławiński R. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych.
12. Prawo budowlane (DzU2003, nr 207, poz. 2016 ze zm. orazDzU2006, nr 83, poz. 578)
Referencje
2. Fryczyńska M. (2012), Analiza desk research, sektor telekomunikacyjny, w: M. Juchnowicz,A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski, G. Myśliwiec,Raport z analizy desk research, projekt „Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybra‑nych sektorach”, maszynopis.
3. Fryczyńska M. (2013), Raport z badań jakościowych, sektor telekomunikacyjny, w:M. Juchnowicz, A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski,G. Myśliwiec, Raport z badań jakościowych, projekt „Bilans kwalifikacji i kompeten‑cji w wybranych sektorach”, maszynopis.
4. Fryczyńska M. (2014), Raport sektorowy. Telekomunikacja, projekt „Bilans kwalifikacjii kompetencji w wybranych sektorach”, maszynopis.
5. GUS (2013a), Kształcenie zawodowe w przedsiębiorstwach w Polsce w 2010, Warszawa.
6. GUS (2013b), Kształcenie dorosłych 2011. Informacje i opracowania statystyczne,Warszawa.
7. MEN (2011), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r.
8. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (DzU 2012, poz. 7).
9. MENiS (2002), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 mar‑ca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyći prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów (DzU 2002, nr 55,poz. 480 ze zm.).
10. MGPiPS (2003), Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznejz dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiada‑nia kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci(DzU 2003, nr 89, poz. 828). MNiSW (2006), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów (DzU 2006, nr 121, poz. 837).
11. Sławiński R. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych.
12. Prawo budowlane (DzU2003, nr 207, poz. 2016 ze zm. orazDzU2006, nr 83, poz. 578)