Main Article Content
Abstract
W artykule dokonano diagnozy kształcenia i rozwoju kompetencji dla potrzeb branży telekomunikacyjnej. Przedstawiono kluczowe podmioty, w których kształci i rozwija się kompetencje potrzebne branży. Analizą objęto szkolnictwo zawodowe, szkolnictwo wyż‑ sze, kształcenie podyplomowe, zrzeszenia branżowe, instytucje szkoleniowe, dostawców sprzętu i technologii oraz przedsiębiorstwa z branży. Przedstawiono praktyki kształ‑ cenia oraz oceniono, w jakim zakresie odpowiadają one edukacji formalnej, kształceniu pozaformalnemu i wspierają uczenie się nieformalne. Wskazano na wyzwania, którym powinny sprostać instytucje kształcenia, jeśli chcą zapewnić wysoką jakość kompetencji dla rozwojowej i konkurencyjnej branży telekomunikacyjnej. Niniejszy artykuł powstał w wyniku prac badawczych nad projektem „Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybranych sektorach”, realizowanym w Katedrze Rozwoju Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Danilewicz D., Fryczyńska M. (2012), Rynek usług szkoleniowych w Polsce, ekspertyzana zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.
2. Fryczyńska M. (2012), Analiza desk research, sektor telekomunikacyjny, w: M. Juchnowicz,A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski, G. Myśliwiec,Raport z analizy desk research, projekt „Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybra‑nych sektorach”, maszynopis.
3. Fryczyńska M. (2013), Raport z badań jakościowych, sektor telekomunikacyjny, w:M. Juchnowicz, A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski,G. Myśliwiec, Raport z badań jakościowych, projekt „Bilans kwalifikacji i kompeten‑cji w wybranych sektorach”, maszynopis.
4. Fryczyńska M. (2014), Raport sektorowy. Telekomunikacja, projekt „Bilans kwalifikacjii kompetencji w wybranych sektorach”, maszynopis.
5. GUS (2013a), Kształcenie zawodowe w przedsiębiorstwach w Polsce w 2010, Warszawa.
6. GUS (2013b), Kształcenie dorosłych 2011. Informacje i opracowania statystyczne,Warszawa.
7. MEN (2011), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r.
8. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (DzU 2012, poz. 7).
9. MENiS (2002), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 mar‑ca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyći prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów (DzU 2002, nr 55,poz. 480 ze zm.).
10. MGPiPS (2003), Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznejz dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiada‑nia kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci(DzU 2003, nr 89, poz. 828). MNiSW (2006), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów (DzU 2006, nr 121, poz. 837).
11. Sławiński R. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych.
12. Prawo budowlane (DzU2003, nr 207, poz. 2016 ze zm. orazDzU2006, nr 83, poz. 578)
References
2. Fryczyńska M. (2012), Analiza desk research, sektor telekomunikacyjny, w: M. Juchnowicz,A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski, G. Myśliwiec,Raport z analizy desk research, projekt „Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybra‑nych sektorach”, maszynopis.
3. Fryczyńska M. (2013), Raport z badań jakościowych, sektor telekomunikacyjny, w:M. Juchnowicz, A. Wojtczuk‑Turek, M. Fryczyńska, D. Danilewicz, T. Rostkowski,G. Myśliwiec, Raport z badań jakościowych, projekt „Bilans kwalifikacji i kompeten‑cji w wybranych sektorach”, maszynopis.
4. Fryczyńska M. (2014), Raport sektorowy. Telekomunikacja, projekt „Bilans kwalifikacjii kompetencji w wybranych sektorach”, maszynopis.
5. GUS (2013a), Kształcenie zawodowe w przedsiębiorstwach w Polsce w 2010, Warszawa.
6. GUS (2013b), Kształcenie dorosłych 2011. Informacje i opracowania statystyczne,Warszawa.
7. MEN (2011), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r.
8. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (DzU 2012, poz. 7).
9. MENiS (2002), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 mar‑ca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyći prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów (DzU 2002, nr 55,poz. 480 ze zm.).
10. MGPiPS (2003), Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznejz dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiada‑nia kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci(DzU 2003, nr 89, poz. 828). MNiSW (2006), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów (DzU 2006, nr 121, poz. 837).
11. Sławiński R. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych.
12. Prawo budowlane (DzU2003, nr 207, poz. 2016 ze zm. orazDzU2006, nr 83, poz. 578)