Źródła wartości klubów piłkarskich

Kacper Jakubowski (1), Waldemar Rogowski (2)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska,
(2) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

Współczesne kluby piłkarskie, działając w coraz bardziej skomercjalizowanym otoczeniu, zostały zmuszone do redefinicji swoich strategii oraz modeli funkcjonowania. Przemiana sportu ze sposobu aktywnego spędzania wolnego czasu w pełnoprawny sektor rynkowy sprawiła, że model działania drużyn piłkarskich zaczął obejmować trzy nowe obszary – finansowy, marketingowy i społeczny. W wyniku przemian zachodzących w ich otoczeniu, kluby zostały zmuszone do coraz częstszego uwzględniania potrzeb różnorodnych interesariuszy, od sponsorów, przez właścicieli, aż po kibiców. Powstał także model biznesowy klubów piłkarskich, oparty na komplementarności dwóch obszarów – sportowego i finansowego. Słaba kondycja finansowa drużyn piłkarskich (38% europejskich klubów charakteryzuje się ujemnymi kapitałami własnymi) budzi jednak duże wątpliwości co do jego skuteczności.
W przeprowadzonym badaniu, podjęto próbę zidentyfikowania, które z czynników ekonomicznych i sportowych mają największy wpływ na wartość akcji klubów piłkarskich. W tym celu dokonano analizy opartej na wartościach współczynników korelacji pomiędzy kursami akcji a zidentyfikowanymi czynnikami.
Z przeprowadzonego badania wyłania się obraz klubów piłkarskich jako podmiotów opierających swoją wartość głównie na posiadanym potencjale marketingowym. O wartości części drużyn (FC Porto i S. C. Braga) decydowała również przewaga konkurencyjna nad innymi drużynami w obszarze działalności transferowej.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Antonowicz D., Kossakowski R., Szlendak T. [2011], Piłkarz jako marka i peryferyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, „Studia Socjologiczne”, nr 3 (202), https://repozytorium.umk.pl/handle/item/1886 (dostęp: 16.05.2024).

AS Roma [2018], Relazione Finanziara Annuale per L’esercizio chiuso al 30 Giugno 2018, s. 58–61, https://www.footballfinance.de/en/roma (dostęp: 6.06.2024).

AS Roma [2020], Annual Financial Report for the Financial Year ended as at 30 June 2020, s. 65–67, https://www.footballfinance.de/en/roma (dostęp: 6.06.2024).

AS Roma [2022], Relazione Finanziara Annuale per L’esercizio chiuso al 30 Giugno 2022, s. 41–44, https://www.footballfinance.de/en/roma (dostęp: 6.06.2024).

Borussia Dortmund [2016], Annual Report 2015/2016, s. 136–138, 164, https://aktie.bvb.de/en/publications/annual-reports-2/ (dostęp: 8.06.2024).

Borussia Dortmund [2018], Annual Report 2017/2018, s. 148–150, 170, https://aktie.bvb.de/en/publications/annual-reports-2/ (dostęp: 8.06.2024).

Borussia Dortmund [2019], Annual Report 2018/2019, s. 156–160, 183, https://aktie.bvb.de/en/publications/annual-reports-2/ (dostęp: 8.06.2024).

Borussia Dortmund [2021], Annual Report 2020/2021, s. 174–178, 195, https://aktie.bvb.de/en/publications/annual-reports-2/ (dostęp: 8.06.2024).

Borussia Dortmund [2023], Annual Report 2022/2023, s. 124–129, 165, https://aktie.bvb.de/en/publications/annual-reports-2/ (dostęp: 8.06.2024).

Deloitte [2022], Ranking przychodów klubów piłkarskich „Piłkarska Liga Finansowa – sezon 2021/2022”, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/raport-pilkarska-liga-finansowa-sezon-2021–2022.html (dostęp: 11.03.2024).

FC Porto – Futebol, SAD [2015], Management Report & Consolidated Accounts 2014/2015, s. 28–32, https://www.fcporto.pt/en/club/institutional (dostęp: 10.06.2024).

FC Porto – Futebol, SAD [2017], Management Report & Consolidated Accounts 2016/2017, s. 31–35, https://www.fcporto.pt/en/club/institutional (dostęp: 10.06.2024).

FC Porto – Futebol, SAD [2019], Annual Report 2018/2019, s. 27–31, https://www.fcporto.pt/en/club/institutional (dostęp: 10.06.2024).

FC Porto – Futebol, SAD [2021], Annual Report 2020/2021, s. 29–33, https://www.fcporto.pt/en/club/institutional (dostęp: 10.06.2024).

FC Porto – Futebol, SAD [2023], Annual Report 2022/2023, s. 35–39, https://www.fcporto.pt/en/club/institutional (dostęp: 10.06.2024).

Garstecki D. [2018], Wpływ czynników finansowych i pozafinansowych na wartość marki klubów piłkarskich – model ekonometryczny, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 503, s. 144–155, https://www.dbc.wroc.pl/Content/41104/PDF/Garstecki_Wplyw_Czynnikow_Finansowych_i_Pozafinansowych_Na_Wartosc_2018.pdf (dostęp: 1.07.2024).

Investing.com [2022], Notowania akcji – AS Roma SpA (ASR), https://pl.investing.com/equities/as-roma-spa (dostęp: 2.06.2024).

Investing.com [2024a], Notowania akcji – Borussia Dortmund GmbH & Co KGaA (BVB), https://pl.investing.com/equities/borussia-dortmund-gmbh---co-kgaa (dostęp: 2.06.2024).

Investing.com [2024b], Notowania akcji – Futebol Clube Do Porto (FCPP), https://pl.investing.com/equities/futebol-clube-do-porto (dostęp: 2.06.2024).

Investing.com [2024c], Notowania akcji – Juventus Football Club SpA (JUVE), https://pl.investing.com/equities/juventus-footbal-club-spa (dostęp: 2.06.2024).

Investing.com [2024d], Notowania akcji – Manchester United Ltd (MANU), https://pl.investing. com/equities/manchester-united-plc (dostęp: 2.06.2024).

Investing.com [2024e], Notowania akcji – Sporting Clube de Braga Futebol SAD (SCLB), https://pl.investing.com/equities/sporting-clube-de-braga-futebol-sad (dostęp: 2.06.2024).

Investing.com [2024f ], Notowania akcji – SS Lazio SpA (LAZI), https://pl.investing.com/equities/ss-lazio-spa (dostęp: 2.06.2024).

Juventus [2015], Annual Financial Report 2015, s. 66–71, https://www.juventus.com/en/club/investor-relations/statements/reports#0--season-2014–15 (dostęp: 7.06.2024).

Juventus [2017], Annual Financial Report 2017, s. 65–70, https://www.juventus.com/en/club/investor-relations/statements/reports#0--season-2016–17 (dostęp: 7.06.2024).

Juventus [2019], Annual Financial Report 2019, s. 40–45, https://www.juventus.com/en/club/investor-relations/statements/reports#0--season-2018–19 (dostęp: 7.06.2024).

Juventus [2021], Annual Financial Report 2021, s. 58–63, https://www.juventus.com/en/club/investor-relations/statements/reports#0--season-2020–21 (dostęp: 7.06.2024).

Juventus [2023], Annual Financial Report 2023, s. 53–58, https://www.juventus.com/en/club/investor-relations/statements/reports#0--season-2022–23 (dostęp: 7.06.2024).

Kośny M., Peternek P. [2011], Kilka uwag o testowaniu istotności współczynnika korelacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 20, s. 343.

Manchester United [2017], Manchester United Plc 2017 Annual Report on Form 20F, s. 118–123, https://ir.manutd.com/financial-information/annual-reports/2017.aspx (dostęp: 6.06.2024).

Manchester United [2020], Manchester United Plc 2020 Annual Report on Form 20F, s. 113–119, https://ir.manutd.com/financial-information/annual-reports/2020.aspx (dostęp: 6.06.2024).

Manchester United [2023], Manchester United Plc 2023 Annual Report on Form 20F, s. 108–113, https://ir.manutd.com/financial-information/annual-reports/2023.aspx (dostęp: 6.06.2024).

Pawlak Z., Smoleń A. [2011], Finanse zawodowych klubów piłkarskich w świetle rocznych sprawozdań finansowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu”, nr 168, s. 291–303, https://bazekon.uek.krakow.pl/zeszyty/171192743 (dostęp: 1.07.2024).

Perechuda I. [2016], Wybrane perspektywy wartości firmy na przykładzie klubów piłkarskich we Włoszech, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 283, s. 75–86.

Pietrzyk A. [2022], Sukces klubu sportowego − ujęcie naukowe i pragmatyczne na przykładzie polskich klubów piłkarskich, „Academic Review of Business and Economics”, nr 2 (1), https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_22367_arbe_2022_02_07 (dostęp: 1.07.2024).

Pitts B. G., Stotlar D. K. [2002], Fundamentals of Sport Marketing, Fitness Information Technology, Morgantown.

S. C. Braga [2016], Relatorio & Contas – S. C. Braga Futebol SAD 2015/2016, s. 41–44, https://scbraga.pt/administrativo/#relatriosandampcontas (dostęp: 10.06.2024).

S. C. Braga [2017], Relatorio & Contas – S. C. Braga Futebol SAD 2016/2017, s. 38–41, https://scbraga.pt/administrativo/#relatriosandampcontas (dostęp: 10.06.2024).

S. C. Braga [2019], Relatorio & Contas – S. C. Braga Futebol SAD 2018/2019, s. 54–57, https://scbraga.pt/administrativo/#relatriosandampcontas (dostęp: 10.06.2024).

S. C. Braga [2021], Relatorio & Contas – S. C. Braga Futebol SAD 2020/2021, s. 68–71, https://scbraga.pt/administrativo/#relatriosandampcontas (dostęp: 10.06.2024).

S. C. Braga [2023], Relatorio & Contas – S. C. Braga Futebol SAD 2022/2023, s. 69–72, https://scbraga.pt/administrativo/#relatriosandampcontas (dostęp: 10.06.2024).

Siemion K. [2018], Obrót akcjami klubów sportowych, „Studia Prawnoustrojowe”, nr 39, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=786067 (dostęp: 14.05.2024).

Smoleń A., Pawlak Z. [2016], Strategie marketingowe zawodowych klubów sportowych, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa.

SS Lazio [2017], Bilancio al 30 Giugno 2017, s. 24–36, https://www.footballfinance.de/en/laziorom (dostęp: 6.06.2024).

SS Lazio [2019], Bilancio al 30 Giugno 2019, s. 24–36, https://www.footballfinance.de/en/laziorom (dostęp: 6.06.2024).

SS Lazio [2021], Relazione Finanziaria Annuale al 30 Giugno 2021, s. 28–36, https://www.footballfinance.de/en/laziorom (dostęp: 6.06.2024).

SS Lazio [2023], Relazione Finanziaria Annuale al 30 Giugno 2023, s 24–32, https://www.footballfinance.de/en/laziorom (dostęp: 6.06.2024).

UEFA [2023], The European Club Finance and Investment Landscape, UEFA Intelligence Centre, https://ecfil.uefa.com/2023 (dostęp: 13.04.2025).

Waśkowski Z. [2007], Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, https://www.ceeol.com/search/book-detail?id=857722 (dostęp: 23.05.2024).

Williams J. [2006], ‘Protect Me From What I Want’: Football Fandom, “Celebrity Cultures and ‘New’ Football in England, “Soccer and Society“, no 7 (1), s. 96–114, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14660970500355637 (dostęp: 18.06.2024).

Wyszyński A. [2017], Efektywność klubów piłkarskich w Polsce, „Ekonomista”, nr 3, s. 294–322, https://archiwum.pte.pl/pliki/1/8905/Ekonomista2017-3_59–87.pdf (dostęp: 1.07.2024).

Wyszyński A. [2021], Niewypłacalność zawodowych klubów piłki nożnej, „Ekonomista”, nr 1, s. 142–166, https://archiwum.pte.pl/pliki/1/8905/Ekonomista_21-1_142-166.pdf (dostęp: 3.07.2024).

Autor

Kacper Jakubowski
Waldemar Rogowski
Jakubowski, K., & Rogowski, W. (2025). Źródła wartości klubów piłkarskich. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 77(3), 27–42. https://doi.org/10.33119/KNOP.2025.77.3.2

Article Details

Metrics