Treść głównego artykułu

Abstrakt

The article contains a case study of residents’ participation in the process of shaping the city’s public expenditure through participatory budgeting. The case of Hrubieszów deserves a closer look due to the pro-participatory attitude of a significant number of the city’s officials, social activists, and residents. There is also a certain level of enthusiasm, despite the fact that participatory budgeting arrived in the city relatively late – in 2017. This article presents the functioning of this process both from the perspective of the local authorities and officials, as well as the project applicants and residents involved in the process. The focus of analysis is on local signs of readiness to cooperate which, in favorable conditions, focus on “deliberative moments” and are followed by a “deliberative stance,” constituting a basis for pro-participation activities.

Słowa kluczowe

budżet partycypacyjny, budżet obywatelski, samorząd terytorialny, governance, deliberative moments, deliberative stance participatory budgeting, civic budget, local self-government, governance, deliberative moments, deliberative stance

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Sroka, J., Pawlica, B. i Ufel, W. (2024) „Participatory Budgeting in Hrubieszów, Poland, as an Example of Residents’ Sustainable Participation in Shaping Public Expenditure”, Studia z Polityki Publicznej, 10(1(37), s. 41–56. doi: 10.33119/KSzPP/2023.1.2.

Metrics

Referencje

  1. Act of 11 January 2018 amending certain acts in order to increase the participation of citizens in the process of selecting, functioning, and controlling certain public bodies, Journal of Laws 2018, item 130.
  2. Bednarczyk, A., Hajdarowicz, I. (2017). Why does democracy need participation? Participatory budgeting in Medellin, Colombia and Krakow, Poland. In: M. Góra, C. Holst, M, Warat (eds.), Expertisation and Democracy in Europe (pp. 192–212). London: Routledge.
  3. Bobbio, L. (2010). Types of Deliberation, Journal of Public Deliberation, 6 (2): 1–24.
  4. Brol, M. (2018). Wrocławski budżet obywatelski jako przejaw partycypacji społecznej. Optimum. Economic Studies, 91 (1): 239–250.
  5. Brylski, F., Połom, M. (2019). Budżet partycypacyjny jako narzędzie kreowania społeczeństwa obywatelskiego. Regiony Nadmorskie, 28: 45–59.
  6. Brzeziński, K., Michalska-Żyła, A. (2018). Budżet obywatelski a społeczne wytwarzanie przestrzeni miejskiej – przykład Łodzi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 534: 57–69. DOI: 10.15611/pn.2018.534.05
  7. Dias, N., Enriquez, S., Julio, S. (Eds.) (2019). Participatory Budgeting World Atlas 2019. Cascais: Epopeia and Oficina.
  8. Gawłowski, R., Sobolewska, A. (2017). Fundusz sołecki: Przepisy prawne i zasady wdrożenia. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
  9. Granovetter M. S. (1973). The Strength of Weak Ties. The American Journal of Sociology , 78 (6): 1360–1380.
  10. Jachowicz, A. (2018). Budżet obywatelski w powiecie olkuskim przykładem bezpośredniego zaangażowania społeczności w rozwój lokalny. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 56 (4): 360–368. DOI: 10.15584/nsawg.2018.4.29
  11. Kempa, J., Kozłowski, R. (2020). Participatory budget as a tool supporting the development of civil society in Poland. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, 13 (1): 61–79.
  12. Kębłowski W. (2014). Budżet partycypacyjny – ewaluacja. Warszawa: Instytut Obywatelski.
  13. Kociuba, D., Bielecka, M. (2021). Wpływ zmiany ustawy o samorządzie gminnym na implementację budżetów obywatelskich w miastach wojewódzkich. Studia Regionalne i Lokalne, 83 (1): 84–111. DOI: 10.7366/1509499518305.
  14. Kraszewski D., Mojkowski K. (2014). Budżet obywatelski w Polsce. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.
  15. Madej, M. (2019a). Participatory Budgeting in the Major Cities in Poland – Case Study of 2018 Editions. Politics in Central Europe, 15 (2): 257–277.
  16. Madej, M. (2019b). Wrocław Civic Budget. Social Innovation Adapted in Polish Local Government. Polish Political Science Yearbook, 4 (48): 583–601. DOI: 10.15804/ppsy2019405
  17. Martela B., Bubak G., Janik L. (2021). Barometr budżetu obywatelskiego. Edycja 2020. Warszawa-Kraków: Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
  18. Mączka, K., Jeran, A., Matczak, P., Milewicz, M., Allegretti, G. (2021). Models of Participatory Budgeting. Analysis of Participatory Budgeting Procedures in Poland. Polish Sociological Review, 4: 473–492. DOI: 10.26412/psr216.03
  19. Miasto2077 (2019). Budżet obywatelski w polskich miastach, https://www.miasto2077.pl/wp-content/uploads/2019/03/Raport-Budz%CC%87ety-Obywatelskie-w-polskich-miastach.pdf (accessed: 20.08.2022).
  20. Michalska-Żyła, A., Brzeziński, K. (2018). Budżet partycypacyjny jako mechanizm współrządzenia miastem. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio K – Politologia, 24 (2): 205–223.
  21. Polko A. (2015). Models of participatory budgeting – the case study of Polish city. Journal of Economics and Management, 19 (1): 34–44.
  22. Popławski, M. (2018). Between Legitimization and Deliberation. Participatory Budget in Dąbrowa Górnicza. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 46 (6): 407–423.
  23. Rządca R., Strumińska-Kutra M. (2014), Konflikt jako zjawisko wyzwalające procesy uczenia się w administracji samorządowej. W poszukiwaniu modelu teoretycznego. Prakseologia, 155: 259–294.
  24. Serzysko E. (2014). Standardy procesów budżetu partycypacyjnego w Polsce. Gdańsk: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
  25. Sroka J., Pawlica B., Ufel W. (2022). Evolution of participatory budgeting in Poland – towards deliberation or a plebiscite? Kraków: Libron.
  26. Sroka, J., Pawlica, B., Podgórska-Rykała, J. (2021). Bariery formuł deliberacyjnych w świetle badania praktyk budżetowania obywatelskiego w Polsce prowadzonych w okresie pandemii COVID-19. Studia z Polityki Publicznej, 8 (4): 97–120.
  27. Steinhoff U. (2009). The Philosophy of Jürgen Habermas A Critical Introduction . Oxford: Oxford University Press.
  28. Stokłuska E. (2012). Opis przykładu partycypacji. Budżet Obywatelski w Sopocie. Gdańsk: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia.
  29. Supreme Chamber of Control (2019). Information on assessment results. The functioning of participatory (civic) budgeting. Gdańsk: Supreme Chamber of Control.
  30. Sześciło, D., Wilk, B. (2018). Can Top Down Participatory Budgeting Work? The Case of Polish Community Fund. Central European Public Administration Review, 16 (2): 179–192. DOI: 10.17573/cepar.2018.2.09
  31. Węglarz, B. (2018). Participatory budgeting of Lesser Poland Voivodeship. Eastern Review, 7 (1): 189–202.
  32. Wiśniewska, M. (2018). Budżet obywatelski w polskich miastach – doświadczenia w województwie łódzkim. Studia Miejskie, 29: 91–99.
  33. Zabdyr-Jamróz M. (2020). Wszechstronniczość. O deliberacji w polityce zdrowotnej z uwzględnieniem emocji, interesów własnych i wiedzy eksperckiej. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.