Ryzyko credit crunch w Polsce a podatek bankowy – rekomendowane przeciwdziałania

Autor

  • Katarzyna Kreczmańska-Gigol Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.191.9

Słowa kluczowe:

credit crunch, podatek bankowy, inflacja, podaż kredytu bankowego

Abstrakt

W artykule przedstawiono istotę zjawiska credit crunch, jego skutki dla przedsiębiorstw i całej gospodarki. Wskazano związek, jaki istnieje między poziomem kapitałów banków a zjawiskiem credit crunch. Wysokie koszty funkcjonowania banków w Polsce prowadzić mogą do zmniejszania ich kapitałów, a w konsekwencji do ograniczania podaży kredytu bankowego na rynku. Jednym z czynników prowadzących do zmniejszania kapitałów banków w Polsce jest wysoki w porównaniu do innych krajów podatek bankowy. W celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia zjawiska credit crunch na polskim rynku rekomenduje się zniesienie lub obniżenie podatku bankowego na czas wysokiej inflacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Berger A.N., Udell G.F. [1994], Did Risk-Based Capital Allocate Bank Credit and Cause a ”Credit Crunch” in the United States?, „Journal of Money, Credit and Banking”, 26(3).
2. Bernanke B.S., Gertler M. [1995], Inside the Black Box: The Credit Channel of Monetary Policy Transmission, „Journal of Economic Perspectives”, 9(4).
3. Bernanke B.S., Lown C.S., Friedman B.M. [1991], The Credit Crunch, „Brookings Papers on Economic Activity”, 2.
4. Borowski J., Jaworski K. [2016], Wpływ podatku bankowego w Polsce na kredyt dla sektora niefinansowego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, 287.
5. Borucki B., Ponad 1/3 Polaków ma poniżej 1000 zł oszczędności. Czy w 2022 będzie lepiej?, https://finanse.rankomat.pl, dostęp: 10.09.2022.
6. Czechowska I.D., Lipiński Cz., Sikorski J., Stawska J., Zatoń W. [2021], Efekty obciążeń regulacyjnych i fiskalnych sektora bankowego dla akcji kredytowej banków przed pandemią COVID-19 i w trakcie jej trwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
7. Czechowska I.D., Lipiński Cz., Stawska J., Zatoń W. [2022], Potencjał działalności kredytowej sektora bankowego w obliczu pandemii COVID-19. Perspektywa credit crunch, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
8. Czekaj J., Banasiak A., Nierodka A., Pawlonka T., Zatoń W., Lipiński C., Gałązka P. [2021], Wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w I kwartale 2021, Warszawski Instytut Bankowości PAB, Warszawa.
9. Flejterski S. [2009], W poszukiwaniu nowego paradygmatu zarządzania przedsiębiorstwami bankowymi, w: Zarządzanie organizacjami usługowymi, red. A. Panasiuk, K. Rogoziński, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
10. Furman Ł. [2017], Podatek od aktywów instytucji finansowych: zagrożenia czy korzyści, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, t. 33, nr 1.
11. Gajewski D. [2016], Polityka podatkowa na rozdrożu – wokół podatku bankowego w Polsce, „Studia z Polityki Publicznej”, 2(10).
12. Gern K.J., Jannsen N. [2009], Do We Face a Credit Crunch?, „Kiel Policy Brief ”, 15.
13. Heilpern E., Haslam C., Andersson T. [2009], When It Comes to the Crunch: What Are the Drivers of the US Banking Crisis?, „Accounting Forum”, vol. 33, no. 2.
14. Hempell H.S., Kok C. [2010], The Impact of Supply Constraints on Bank Lending in the Euro Area-Crisis Induced Crunching?, „ECB Working Paper”, 1262.
15. Jakie są oszczędności Polaków w gotówce? [2022], https://www.infor.pl, dostęp: 10.09.2022.
16. KNF [2022], Dane miesięczne sektora bankowego – grudzień 2022, www.knf.gov.pl, dostęp: 10.03.2023.
17. Kozłowska A. [2017], Podatek bankowy w krajach Unii Europejskiej – wybrane aspekty, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, 2.
18. Mielczarek M. [2020], Efekty fiskalne wprowadzenia podatku bankowego w Polsce, „Ekonomia – Wroclaw Economic Review”, 26/2, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, no. 3992.
19. NBP [2023], Raport o inflacji – grudzień 2022 r., Warszawa, https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/ statystyka/bazowa/bazowa.htm, dostęp: 22.02.2023.
20. Panfil P. [2017], Podatek od niektórych instytucji finansowych w świetle art. 124 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, „Gdańskie Studia Prawnicze”, t. XXXVIII.
21. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. [2008], System finansowy w Polsce, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
22. Pyka A., Klimontowicz M. [2017], Przesłanki zmian modeli biznesowych banków ze szczególnym uwzględnieniem podatku od niektórych instytucji finansowych oraz wymogów kapitałowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. LI, 1, Sectio H.
23. Schmidt T., Zwick L. [2012], In Search for a Credit Crunch in Germany, „Ruhr Economic Paper”, 361.
24. Twarowska-Ratajczak M., Twarowska-Mól K. [2021], The Tax on Certain Financial Institutions in Poland – Objectives and Implications, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. CXXI.
25. Udell G.F. [2009], Wall Street, Main Street, and a Credit Crunch: Thoughts on the Current Financial Crisis, „Business Horizons”, 52(2).
26. Ustawa z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych, Dz.U. z 2016 r., poz. 68 ze zm.
27. Wehinger G. [2013], SMEs and the Credit Crunch: Current Financing Difficulties, Policy Measures and a Review of Literature, „OECD Journal: Financial Market Trends”, 2.
28. Wisniewski T.P., Lambe B. [2013], The Role of Media in the Credit Crunch: The Case of the Banking Sector, „Journal of Economic Behavior & Organization”, 85.
29. www.nbp.pl
30. Związek Banków Polskich [2021], Raport „InfoKredyt”, grudzień.
31. Zygierewicz M. [2019], Regulacje ostrożnościowe krajowe oraz sposób implementacji przepisów unijnych do polskiego systemu prawnego w zakresie regulacji ostrożnościowych, w: Polityka państwa wobec sektora bankowego w Polsce. Konsekwencje sektorowe i makroekonomiczne, red. L. Kurkliński, B. Lepczyński, ALTERUM Ośrodek Badań i Analiz Systemu Finansowego, Warszawa

Pobrania

Opublikowane

2023-11-21

Jak cytować

Kreczmańska-Gigol, K. . (2023). Ryzyko credit crunch w Polsce a podatek bankowy – rekomendowane przeciwdziałania. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (191), 141–151. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.191.9

Numer

Dział

Dział główny