Strategiczna orientacja na odpowiedzialność społeczną i środowiskową. Wyniki badań empirycznych
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2024.197.8Słowa kluczowe:
orientacja strategiczna, odpowiedzialność społeczna, odpowiedzialność środowiskowaAbstrakt
Fundamentalne dla przyszłości przedsiębiorstwa zagadnienia znajdują odbicie w oficjalnych dokumentach strategicznych – misji i strategii. Celem artykułu jest określenie stopnia orientacji strategicznej na aspekty odpowiedzialności społecznej i środowiskowej badanych przedsiębiorstw w Polsce, poprzez pomiar tych zagadnień w strategii i misji przedsiębiorstwa. Autorzy analizując 648 przedsiębiorstwa, stwierdzają, że badane podmioty cechuje średni poziom dojrzałości w strategicznym orientowaniu się na aspekty społeczne i środowiskowe. Tylko przynależność do grupy kapitałowej skutkuje większą dojrzałością strategiczną we wdrażaniu aspektów społecznych i środowiskowych.
Downloads
Bibliografia
Dokumenty prawne
Dyrektywa 2022/2464/UE, Dyrektywa o sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r., Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 322/15, 16.12.2022.
Wydawnictwa zwarte
Grant, R. M. (2019), Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases. Wiley.
Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2011). Mapy strategii w biznesie. Jak przełożyć wartości na mierzalne wyniki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mierzejewska, W., Gregorczyk, S., Dziurski, P. (2023). Zarządzanie strategiczne aspektami ESG. W: Zrównoważona transformacja. Stan i uwarunkowania w kontekście ESG, B. Ocicka, K. Gemra (red.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Our Common Future (2016). World Commission on Environment and Development, Bruksela.
Romanowska, M. (2020). Planowanie strategiczne. Warszawa: PWE.
Rumelt, R. P. (2011). Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters. New York: Crown Business.
Sachs, J. D. (2015). The Age of Sustainable Development. New York: Columbia University Press.
Zakrzewska-Bielawska, A. (2018). Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Nowe spojrzenie. Warszawa: PWE.
Ocicka, B., Gemra, K. (red.). (2023). Zrównoważona transformacja. Stan i uwarunkowania w kontekście ESG. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Artykuły naukowe
Amann, B., Jaussaud, J., Martinez, I. (2012). Corporate social responsibility in Japan: Family and non-family business differences and determinants, Asian Business & Management, 11, s. 329–345.
Baumgartner, R. J., Korhonen, J., (2010). Strategic Thinking for Sustainable Development, Sustainable Development, 18 (2), s. 71–75.
Casado-Díaz, B., Nicolau-Gonzálbez, A. L., Ruiz-Moreno, J. F., Sellers-Rubio, R. (2014). The differentiated effects of CSR actions in the service industry, Journal of Services Marketing, 28 (7), s. 558–565.
Chapagain, B. R. (2010). Corporate social responsibility: evidence from Nepalese financial service and manufacturing sectors, Economic Journal of Development, 11, s. 9–20.
Esparza Aguilar, J. L. (2019). Corporate social responsibility practices developed by Mexican family and non-family businesses, Journal of Family Business Management, 9 (1), s. 40–53.
Guo, M., Zheng, C. (2021). Foreign ownership and corporate social responsibility: evidence from China, Sustainability, 13 (2), s. 508.
Huang, X., Jiang, X., Liu, W., Chen, Q. (2021). Business group-affiliation and corporate social responsibility: Evidence from listed companies in China, Sustainability, 13 (4), s. 2110.
Mirvis, Ph., Googins, B., Kinnicutt, S. (2010), Vision, mission, values: Guideposts to sustainability, Organizational Dynamics, 39, s. 316–324.
Pareek, R., Sahu, T. N. (2022). How far the ownership structure is relevant for CSR performance? An empirical investigation, Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 22 (1), s. 128–147.
Tokas, K., Yadav, K. (2023). Foreign ownership and corporate social responsibility: The case of an emerging market, Global Business Review, 24 (6), s. 1302–1325.
Vollero, A., Palazzo, M., Siano, A., Sardanelli, D. (2018). Managing CSR communication: A study of legitimacy-seeking strategies adopted by service and product companies, The TQM Journal, 30 (5), s. 621–637.
Yu, A., Ding, H. B., Chung, H. M. (2015). Corporate social responsibility performance in family and non-family firms: The perspective of socio-emotional wealth, Asian Business & Management, 14, s. 383–412.
Materiały internetowe
PWC (2023). ESG – miecz Damoklesa czy szansa na strategiczną zmianę?, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/esg-miecz-damoklesa-czy-szansa-na-strategiczna-zmiane.html (dostęp: 17.04.2023).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.