Startupy jako wybór strategiczny przedsiębiorstw

Autor

  • Albert Tomaszewski Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.15

Słowa kluczowe:

startupy, zarządzanie strategiczne, model biznesu, lean startup

Abstrakt

Głównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie znaczenia startupów i startupowych praktyk zarządczych dla strategii współczesnych przedsiębiorstw. W badaniach posłużono się studiami litera­tury oraz analizą przypadków polskich przedsiębiorstw, angażujących się w interakcje ze startupami w celach strategicznych. W wyniku przeprowadzonej analizy wskazano pola korzyści strategicznych, które osiągają przedsiębiorstwa w interakcjach ze startupami. Zaprezentowano również spójność po­dejścia startupowego z nowymi i klasycznymi ujęciami zarządzania strategicznego oraz wskazano dal­sze kierunki badań w tym obszarze.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamczyk J. [2018], Start-upy jako forma przedsiębiorczości dla młodego pokolenia. „Horyzonty Wychowania”, 43, s. 39-48, https://doi.org/10.17399/HW2018.174303

Ansoff H.I. [1985], Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.

Blank S. [2013], Why the Lean Start-up Changes Everything, „Harvard Business Review”, 5, s. 63-72.

Blank S.G., Dorf B. [2013], Podręcznik startupu: budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice.

Chesbrough H.W. [2002], Making Sense of Corporate Venture Capital, „Harvard Business Review”, 10.

Cieślik J. [2014], Iluzje innowacyjnej przedsiębiorczości, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, 3, s. 4-16.

Czakon W. [2012], Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Diallo A. [2015], How Venture Builders’ Are Changing The Startup Model, VentureBeat, URL, https://venturebeat.com/2015/01/18/how-venture-builders-are-changing-the-startup-mo- del/, dostęp 28.02.2019.

Doligalski T. [2013], Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.

Hax A.C. [2010], The Delta Model: Reinventing Your Business Strategy, Springer, New York.

Kane G.C., Palmer D., Phillips A.N., Kiron D., Buckley N. [2015], Strategy, not Technology, Drives Digital Transformation, „MIT Sloan Management Review, Deloitte University Press”, 14, s. 1-25.

Kim W.C., Mauborgne R. [2018], Strategia błękitnego oceanu:początek, MT Biznes, Warszawa.

Kollmann T., Stockmann C., Hensellek S., Kensbock J. [2016], European Startup Monitor, http://europeanstartupmonitor.com/fileadmin/esm_2016/report/ESM_2016.pdf

Krupski R. [2010], Kontekst chaosu w planowaniu strategicznym, „Przegląd Organizacji”, 3, s. 6-8.

Krupski R. [2011], Zmiany w planowaniu strategicznym, „Zeszyty Naukowe, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu”, 169, s. 147-156.

Matt C., Hess T., Benlian A. [2015], Digital Transformation Strategies, „Business & Information Systems Engineering”, 57, s. 339-343, https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5

Osawa Y., Miyazaki K., [2006], An Empirical Analysis of the Valley of Death: Large-scale R&D Project Performance in a Japanese Diversified Company, „Asian Journal of Technology Inno- vation”, 14, s. 93-116, https://doi.org/10.1080/19761597.2006.9668620

Osterwalder A., Pigneur Y. [2012], Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.

Ries E. [2017], Metoda Lean Startup, Helion, Gliwice.

Skala A. [2017], Spiralna definicja startupu, „Przegląd Organizacji”, 9, s. 33-39.

Słownik Merriam-Webster [2019].

Sopińska A., Tomaszewski A. [2015], Współpraca w sieciach poziomych w świetle badań największych polskich przedsiębiorstw, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, 32, s. 377-393.

Startup Commons [2019], What Is a Startup, https://www.startupcommons.org/what-is-a-startup.html, dostęp 15.04.2019.

Strategyzer [2019], Value Proposition Canvas, https://www.strategyzer.com/canvas/value- -proposition-canvas

Tomaszewski A. [2018], Koncepcja lean startup jako odpowiedź na wyzwania twórczej strategii, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 170, s. 29-40.

Urbanowska-Sojkin E. [2017], Wybory strategiczne w przedsiębiorstwa z perspektywy teorii strukturacji, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, 5, s. 157-173.

Urbanowska-Sojkin E. [2014], Skutki wyzwań otoczenia dla zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, 2, s. 169-194.

Westerman G., Bonnet D., McAfee A. [2014], The Nine Elements of Digital Transformation, „MIT Sloan Management Review”, 55, s. 1-6.

Materiały internetowe

http://pgnig.pl/inkubator-innvento, dostęp 15.02.2019.

http://sparkmortar.com/o-nas/, dostęp 15.02.2019.

https://pgeventures.pl/O-nas, dostęp 15.02.2019.

https://theheart.tech/about/, dostęp 15.02.2019.

https://www.bgzbnpparibas.pl/startupy, dostęp 15.02.2019.

https://www.carrefour.pl/c4retaillab, dostęp 15.02.2019.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-16

Jak cytować

Tomaszewski, A. . (2019). Startupy jako wybór strategiczny przedsiębiorstw. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (175), 201–212. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.15

Numer

Dział

Dział główny