Koncepcja lean startup jako odpowiedź na wyzwania twórczej strategii
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.170.2Słowa kluczowe:
strategiczne, twórcza strategia, startupy, lean startup, strategie przedsiębiorstwAbstrakt
Koncepcja lean startup jest stosunkowo nowym podejściem, które stanowi odpowiedź na lukę teoretyczną w zakresie metod oraz narzędzi możliwych do wykorzystania przy planowaniu i ocenie działań realizowanych przez startupy. Ze względu na adresowanie problemu niepewności otoczenia oraz koncentrację na budowaniu wartości przez innowacje może być inspirującym przedmiotem badań nad nowymi kierunkami myślenia o strategii przedsiębiorstw, szczególnie w kontekście koncepcji twórczej strategii. W niniejszym opracowaniu zostały scharakteryzowane obie koncepcje, a następnie została dokonana krytyczna ocena potencjału lean startup jako sposobu na realizację twórczych strategii. W wyniku analizy ustalono, że lean startup stanowi propozycję zbioru wartościowych praktyk, które mogą być z powodzeniem stosowane przez przedsiębiorstwa realizujące założenia twórczej strategii.
Downloads
Bibliografia
2. Blank S. [2013a], The Four Steps to The Epiphany. Successful Strategies for Products that Win, K&S Ranch, Pescadero.
3. Blank S. [2013b], Why Lean Start-Up Changes Everything, „Harvard Business Review”, maj.
4. Blank S., Dorf B. [2012], The Startup Owner’s. The Step-by-Step Guide for Building a Great Company, K&S Ranch, Pescadero.
5. Dyduch W. [2013], Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
6. Eisenmann T. R., Ries E., Dillard S. [2012], Hypothesis-Driven Entrepreneurship: The Lean Startup, „Harvard Business School Entrepreneurial Management Case”, 812–095.
7. Furr N. R., Dyer J. [2014], The Innovator’s Method: Bringing the Lean Startup into Your Organization. Harvard Business Press, Boston.
8. Kim W. C., Mauborgne R. [2005], Strategia błękitnego oceanu, MT Biznes, Warszawa.
9. Kruczek M., Żebrucki Z. [2008], Wykorzystanie narzędzi „lean manufacturing” w logistyce produkcji, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport”, 64, s. 87–95.
10. Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J. [1998], Strategic Safari. A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management, The Free Press, New York.
11. Peters T., Waterman R. [1982], In Search of Excellence. Lessons from America’s Best-run Companies, Harper & Row, New York.
12. Ries E. [2012], Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek, Wydawnictwo Helion, Warszawa.
13. Ries E., Euchner J. [2013], What Large Companies Can Learn from Start-Ups, „Research-Technology Management”, lipiec–sierpień.
14. Skala A. [2017], Spiralna definicja startupu, „Przegląd Organizacji”, 9, s. 33–39.
Źródła internetowe
1. https://sjp.pwn.pl/sjp/strategia;2576315