A Hybrid Consumer in the Food Market

Authors

  • Anna Dąbrowska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Paweł Jurowczyk ABR SESTA Sp. z o. o.
  • Anita Szuszkiewicz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2022.183.1

Keywords:

hybrid consumer, food products, pandemic, behaviour

Abstract

The COVID-19 pandemic turned the attention of researchers towards the term ‘hybrid’. The notionis used to describe enterprises, labour market, services or trade. The paper provides a definition ofa hybrid consumer and examines her/his behaviour in the food market. As shown by the survey carriedout by GEMIUS and the Chamber of Electronic Economy in 2021, over 30% of Internet usersstarted buying more and more frequently in the times of the pandemic and explained it primarily byreasons of security, 24/7 access to the store, and competitive prices. The pandemic developed new habitsin consumers and changed their attitude to shopping. Polish consumers spend PLN 188 a monthon food purchased online. We can see that online purchases are getting grounds vis-a-vis traditionaloffline purchases which is why we can speak of a hybrid consumer. A study conducted on a group of1008 Poles aged between 18 and 80 demonstrated that the dominant profile is that of a traditional consumer(N=707), i.e., someone who buys food products in a brick and mortar store and shops onlineonly from time to time but a thesis can be put forward that the profile will evolve towards a hybridconsumer buying online and offline in similar proportions whose behaviour is shaped by competencenot just the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akty prawne
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. z 2020 r., poz. 1740, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19640160093, dostęp: 9.02.2022.
Wydawnictwa zwarte i artykuły prasowe
1. Cox R., Brittain P. [2000], Zarządzenie sprzedażą detaliczną, PWE, Warszawa.
2. Dąbrowska A. [2013], Konsument na rynku usług w Polsce, IBRKiK, Warszawa.
3. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. [2022], Społeczna odpowiedzialność konsumentów w czasie pandemii. Badania międzynarodowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
4. Galar R. [2009], Kreatywna i innowacyjna Europa wobec wyzwań XXI wieku. Scenariusz optymistyczny, w: Kreatywna i innowacyjna Europa wobec wyzwań XXI wieku, red. A. Kukliński, K. Pawłowski, J. Woźniak, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
5. Grzywińska-Rąpca M., Grzybowska-Brzezińska M. [2016], Determinanty e-zakupów na rynku żywności, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej”, nr 40, Rynki usług cyfrowych: uwarunkowania, trendy, metody.
6. Mazurek-Łopacińska K. [2021], Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa, PWE, Warszawa.
7. Nalepka A. [2001], Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków.
Źródła internetowe
1. ARC Rynek i Opinia [2019], Przychodzi klient do sklepu, czyli badanie Customer Exprience w czasie rzeczywistym, 12.11.2019, https://arc.com.pl/przychodzi-klient-do-sklepu-czyli-badanie-customer-experience-w-czasie-rzeczywistym/, dostęp: 9.02.2022.
2. Gemius, E-commerce w Polsce 2021, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/aport-e-commerce-w-polsce-2021.html, dostęp: 9.02.2022.
3. KPMG [2020], Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?, raport KPMG, wrzesień, https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19‑jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html, dostęp: 6.01.2022.
4. Maison D. [2020], Zachowania zakupowe Polaków w czasie pandemii, Marketing przy kawie, 24.03.2020, https://marketingprzykawie.pl/espresso/zachowania-zakupowe-polakow-czasie-pandemii-wyniki-badania/, dostęp: 9.02.2022.
5. PwC [2021], Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce 2021–2026, raport PwC, luty, https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09‑analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html, dostęp: 9.02.2022.
6. Słownik SJP, https://sjp.pl/hybrydowy, dostęp: 9.02.2022.
7. What Is Q-commerce, and What Do You Need to Know about It?, https://dealavo.com/en/what-is-q-commerce-and-what-do-you-need-to-know-about-it/, dostęp: 30.01.2022.

Published

2022-07-12

How to Cite

Dąbrowska, A. ., Jurowczyk, P. ., & Szuszkiewicz, A. . (2022). A Hybrid Consumer in the Food Market. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (183), 9–18. https://doi.org/10.33119/SIP.2022.183.1

Issue

Section

Articles