Konsument hybrydowy na rynku produktów spożywczych
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2022.183.1Słowa kluczowe:
konsument hybrydowy, produkty spożywcze, pandemia, zachowaniaAbstrakt
Okres pandemii zwrócił uwagę badaczy na określenie „hybrydowy”. Pojęcie to odnoszone jest doprzedsiębiorstw, rynku pracy, usług, handlu. W niniejszym artykule autorzy zdefiniowali konsumentahybrydowego i zbadali jego zachowania na rynku produktów żywnościowych. Jak wynika z badaniaGEMIUS i Izby Gospodarki Elektronicznej, w 2021 r. ponad 30% internautów w czasie pandemii zaczęłokupować więcej i częściej, a jako główny powód wskazują na bezpieczeństwo, dostęp do sklepucałą dobę oraz konkurencyjną cenę. Pandemia wymogła na konsumentach nowe przyzwyczajeniei podejście do robienia zakupów. Miesięcznie podczas e-zakupów polscy konsumenci wydają na artykułyspożywcze 188 zł [Gemius]. Umacnia się zatem kupowanie online wobec offline, a tym samymcoraz częściej możemy mówić o konsumencie hybrydowym. Z badania przeprowadzonego wśród 1008Polaków w wieku 18–80 lat wynika, że dominującym jest konsument tradycyjny (N = 707), czyli kupującyprodukty spożywcze stacjonarnie i tylko od czasu do czasu online, ale można postawić tezę, żebędzie on ewaluował w kierunku konsumenta hybrydowego proporcjonalnie robiącego zakupy offlinei online, a jego zachowania będą kształtować kompetencje, a nie tylko pandemia.
Downloads
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. z 2020 r., poz. 1740, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19640160093, dostęp: 9.02.2022.
Wydawnictwa zwarte i artykuły prasowe
1. Cox R., Brittain P. [2000], Zarządzenie sprzedażą detaliczną, PWE, Warszawa.
2. Dąbrowska A. [2013], Konsument na rynku usług w Polsce, IBRKiK, Warszawa.
3. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. [2022], Społeczna odpowiedzialność konsumentów w czasie pandemii. Badania międzynarodowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
4. Galar R. [2009], Kreatywna i innowacyjna Europa wobec wyzwań XXI wieku. Scenariusz optymistyczny, w: Kreatywna i innowacyjna Europa wobec wyzwań XXI wieku, red. A. Kukliński, K. Pawłowski, J. Woźniak, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
5. Grzywińska-Rąpca M., Grzybowska-Brzezińska M. [2016], Determinanty e-zakupów na rynku żywności, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej”, nr 40, Rynki usług cyfrowych: uwarunkowania, trendy, metody.
6. Mazurek-Łopacińska K. [2021], Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa, PWE, Warszawa.
7. Nalepka A. [2001], Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków.
Źródła internetowe
1. ARC Rynek i Opinia [2019], Przychodzi klient do sklepu, czyli badanie Customer Exprience w czasie rzeczywistym, 12.11.2019, https://arc.com.pl/przychodzi-klient-do-sklepu-czyli-badanie-customer-experience-w-czasie-rzeczywistym/, dostęp: 9.02.2022.
2. Gemius, E-commerce w Polsce 2021, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/aport-e-commerce-w-polsce-2021.html, dostęp: 9.02.2022.
3. KPMG [2020], Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?, raport KPMG, wrzesień, https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19‑jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html, dostęp: 6.01.2022.
4. Maison D. [2020], Zachowania zakupowe Polaków w czasie pandemii, Marketing przy kawie, 24.03.2020, https://marketingprzykawie.pl/espresso/zachowania-zakupowe-polakow-czasie-pandemii-wyniki-badania/, dostęp: 9.02.2022.
5. PwC [2021], Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce 2021–2026, raport PwC, luty, https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09‑analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html, dostęp: 9.02.2022.
6. Słownik SJP, https://sjp.pl/hybrydowy, dostęp: 9.02.2022.
7. What Is Q-commerce, and What Do You Need to Know about It?, https://dealavo.com/en/what-is-q-commerce-and-what-do-you-need-to-know-about-it/, dostęp: 30.01.2022.