Stakeholders of accessible public space: the example of Warsaw’s Ursynów

Authors

  • Katarzyna Sadowy Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Danuta Zajc

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.195.8

Keywords:

accessibility, disability, public space, local government, Warsaw

Abstract

The aim of the study was to assess the accessibility of public places to meet the requirements of people with special needs by selected entities and institutions responsible for accessibility of such public places in a case study of Ursynów, one of Warsaw’s districts. The analysis covered public services such as libraries, community centres, the District Hall, public transport, churches, and functional public spaces. The specific aims were the following: the assessment of the differences between owners/managers of the public places, defining the leader whose actions may influence the overall quality of the public space, identifying barriers and good practices. The study involved the field research, observation (including the participant one) from May 2022 to November 2023, as well as desk research. Barriers and good practices were identified. The leader to set both formal and informal standards (good practices) of actions taken is the local government, both at the municipal and district levels. The barriers to disseminating the good practices involved insufficient cooperation among stakeholders (both inside the local government structures and intersectoral), conflicts of interests among public places users, and the need for considerable financial outlays. Insufficient awareness of some individual users of public area results in the users’ behaviours lowering the accessibility of public places.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dokumenty prawne

Agenda 22 – Lokalne Władze (2002). Zarząd Główny Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Warszawa.

Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M. P. 1997 nr 50, poz. 474, 475).

Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326/02).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78, poz. 483).

ONZ (2006). Konwencja Narodów Zjednoczonych o Prawach Osób Niepełnosprawnych, przyjęta rezolucją Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 13 grudnia 2006 r. (A/RES/61/106).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wdrażania europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności (2017/2127 (INI)).

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2002 nr 75, poz. 690).

Standardy Dostępności dla m.st. Warszawy (2017). Zarządzenie nr 1682/2017 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 23 października 2017 r. w sprawie tworzenia na terenie miasta stołecznego Warszawy dostępnej przestrzeni, w tym infrastruktury dla pieszych ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności i percepcji.

Uchwała nr 27 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021–2030 (M. P. 2021 poz. 218).

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 1994 nr 89, poz. 414).

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123, poz. 776).

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003 nr 80, poz. 7170).

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696).

Wydawnictwa zwarte

Albin, K. (2020). Mniej obrazów, więcej słów. Dostępność konferencji naukowych dla osób z dysfunkcją wzroku. W: Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

BONA FIDES (2020). Standardy dostępności ruchu pieszych dla miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Katowice: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Finlayson, G. J. (2005). Habermas: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Jacobs, J. (1961). Jane Jacobs. The Death and Life of Great American Cities. New York: Random House (wydanie polskie: Śmierć i życie wielkich miast Ameryki. Warszawa: Fundacja Centrum Architektury, 2014).

Kowalski, K. (2016). Projektowanie bez barier – wytyczne. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.

Królikowski, L. (2014). Ursynów wczoraj, dziś, jutro. Warszawa.

Pańków, L. (2017). Bloki w słońcu. Mała historia Ursynowa Północnego. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Prządak, M. (2021). Sekrety Ursynowa. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński.

PZN (2016). Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. Warszawa.

Rogiński, A. 2017. Historia Ursynowa okiem dziennikarza. Warszawa: Oficyna Wydawniczo--Poligraficzna ADAM.

Sennett, R. (2018). Building and Dwelling: Ethics for the City. New York: Farrar, Straus and Giroux.

SISKOM (2013). Diagnoza głównych barier architektonicznych w przestrzeni publicznej Warszawy. Warszawa: Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji.

Soulier, N. (2012). Reconquérir les rues. Exemples à travers le monde et pistes d’actions. Paris: Ulmer.

Trociuk, S. (red.). (2011). Zasada równego traktowania – prawo i praktyka. Dostępność Infrastruktury Publicznej dla Osób z Niepełnosprawnością. Analiza i zalecenia. Warszawa: Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich.

WHO (2022). Global Report on Health Equity for Persons With Disabilities. Geneva.

Williams, K., Green, S. (2001). Literature Review of Public Space and Local Environments for the Cross Cutting Review. Oxford: Oxford Brookes University, Oxford Centre for Sustainable Development.

Wysoki, M. (2009). Samorząd równych szans. Dostępna przestrzeń publiczna. Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.

Żylski, T. (2016). Plan na plan. Warszawa: Stowarzyszenie Odblokuj. Miasto Stołeczne Warszawa.

Artykuły naukowe

Benjamin, S., Bottone, E., Lee, M. (2021). Beyond Accessibility: Exploring the Representation of People with Disabilities in Tourism Promotional Materials, Journal of Sustainable Tourism, 29 (2–3), s. 295–313.

Blackman, T. I. M., Mitchell, L., Burton, E., Jenks, M., Parsons, M., Raman, S., Williams, K. (2003). The Accessibility of Public Spaces for People with Dementia: A New Priority for the ‘Open City’, Disability and Society, 18 (3), s. 357–371.

Campanella, T. (2011). Jane Jacobs and the Death and Life of American Planning, Places Journal, April, s. 141–179.

Damurski, L., Pluta, J., Maier, K., Andersen, H. T. (2019). Stakeholders in the Local Service Centre: Who Should Be Involved in the Planning Process? Insights from Poland, Czech Republic and Denmark. Bulletin of Geography. Socio-Economic Series, 43, s. 91–106.

Gawron, G. (2015). Universal design – projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych, Roczniki Nauk Społecznych, 43 (1), s. 125–144.

Habermas, J. (2021). Public Space and Political Public Sphere – The Biographical Roots of Two Motifs in My Thought, The Journal of Philosophy of Disability, 1, s. 105–115.

Hollander, E. L. de, Proper, K. I. (2018). Physical Activity Levels of Adults with Various Physical Disabilities, Preventive Medicine Reports, 10, s. 370–376.

Jacobson, N. (2009). A Taxonomy of Dignity: A Grounded Theory Study, BMC International Health and Human Rights, 9 (3), s. 1–9.

Kowalski, K. (2013). Dostępność architektoniczna w świetle ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, 1 (6), s. 71–99.

Lindenau, M., Böhler-Baedeker, S. (2014). Citizen and Stakeholder Involvement: A Precondition for Sustainable Urban Mobility, Transportation Research Procedia, 4, s. 347–360.

Rimmer, J. H., Riley, B., Wang, E., Rauworth, A. (2005). Accessibility of Health Clubs for People with Mobility Disabilities and Visual Impairments, American Journal of Public Health, 95 (11), s. 2022–2028.

Sadowy, K. (2014). Godność życia jako miernik rozwoju społeczno-gospodarczego miast, Studia Regionalne i Lokalne, 15 (55), s. 64–78.

Said, A. (2015). We Ought To Be Here: Historicizing Space and Mobilization in Tahrir Square, International Sociology, 30 (4), s. 348–366.

Sennett, R. (2001). A Flexible City of Strangers, Le Monde Diplomatique, 2, s. 1–8.

Szalewicz, K. (2018). Projektowanie uniwersalne – zagospodarowanie przestrzeni dla osób niepełnosprawnych, Niepełnosprawność, 30, s. 401–419.

Terzi, C., Tonnelat, S. (2017). The Publicization of Public Space, Environment and Planning A: Economy and Space, 49 (3), s. 519–536.

Tota, P. (2017). Miasto inteligentne – miasto dostępne. Nowoczesne technologie miejskie w kontekście projektowania uniwersalnego, Środowisko Mieszkaniowe, 19, s. 4–12.

Tufekci, Z., Wilson, C. (2012). Social Media and the Decision to Participate in Political Protest: Observations from Tahrir Square, Journal of Communication, 62 (2), s. 363–379.

Wendt M. (2009). The Importance of Death and Life of Great American Cities (1961) by Jane Jacobs to the Profession of Urban Planning, New Visions for Public Affairs, 1, s. 1–24.

Wood, T., Dolmage, J., Price, M., Lewiecki-Wilson, C. (2014). Where We Are: Disability and Accessibility, Composition Studies, 42 (2), s. 147–150.

Materiały internetowe

Budowlane ABC (2022). Standardy projektowania budynków dla osób niepełnosprawnych, https://budowlaneabc.gov.pl/standardy-projektowania-budynkow-dla-osobniepelnosprawnych/wprowadzenie/projektowanie-uniwersalne-objasnienie-koncepcji (dostęp: 11.04.2022).

Komisja Europejska (2021). Union of Equality Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021–2030, https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8376&furtherPubs=yes (dostęp: 7.12.2023).

Mateja, K. (2020). Dostępność obiektów dla osób niepełnosprawnych. Przepisy, https://inzynierbudownictwa.

pl/dostepnosc-obiektow-dla-osob-niepelnosprawnych-przepisy/ (dostęp:7.04.2022).

McGuirk, J. (2018). Can Cities Make Us Better Citizens?, https://www.newyorker.com/books/page-turner/can-cities-make-us-better-citizens (dostęp: 6.12.2023).

Na Ursynowie (2023). Spółdzielnie mieszkaniowe, http://naursynowie.pl/Spoldzielnie-mieszkaniowe.aspx (dostęp: 7.12.2023).

New Urban Agenda (2022). Stakehdoler Case Studies, https://www.urbanagendaplatform.org/stakeholder-case-studies (dostęp: 7.12.2023).

ONZ (1993). Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych przyjęte rezolucją Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z dnia 20 grudnia 1993 r., https://www.tus.org.pl/uploads/dokumenty/standardowe_zasady_wyrownywania_szans_osob_niepelnosprawnych.pdf (dostęp: 27.04.2023).

Portal Funduszy Europejskich (2022). Program Dostępność Plus, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/(dostęp: 7.04.2022).

Transport Publiczny (2020). Cały autobusowy WTP jest już niskopodłogowy. Łącznie z „eLkami”,https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/caly-warszawski-transport-publicznyjest-juz-niskopodlogowy-lacznie-z-elkami-63912.html (dostęp: 7.12.2023).

Urząd m.st. Warszawy (2012). Od 15 lat niskopodłogowe jeżdżą po Warszawie, https://um.warszawa.pl/-/od-15‑lat-niskopodlogowce-jezdza-po-warszawie (dostęp: 7.12.2023).

Urząd m.st. Warszawy (2022). Oficjalny portal miasta, https://um.warszawa.pl/ (dostęp:7.04.2022).

Warszawski Transport Publiczny (2023). Strona główna, https://www.wtp.waw.pl/ (dostęp:7.12.2023).

Wsparcie Warszawa (2023). Dostępność architektoniczna, https://wsparcie.um.warszawa.pl/dostepnosc-architektoniczna (dostęp: 7.12.2023).

Published

2024-08-02 — Updated on 2024-08-09

How to Cite

Sadowy, K., & Zajc, D. (2024). Stakeholders of accessible public space: the example of Warsaw’s Ursynów. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (195), 141–161. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.195.8

Issue

Section

Articles