Diversification as a Growth Strategy for the Polish Enterprises on the Machinery Market for Agriculture and Forestry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.168.10

Keywords:

growth strategy, diversification, machinery market for agriculture and forestry

Abstract

The aim of the study is to present growth opportunities from diversification strategy and to present examples of enterprises using this development path. In the article, in basis of the management literature: diversification was first defined and then a review of the most important research on the diversification strategy was presented. Next, the market of producers of agricultural and forestry machinery in Poland was characterized. The results of our own research (case study) carried out in three Polish companies located in the Podlasie voivodship are presented in detail. The surveyed enterprises are: Pronar
(Narew), METAL-FACH (Sokolka), and SaMASZ (Bialystok-Zabludow). The research results confirm that companies are interested in implementing the diversification strategy. In the growth strategy enterprise they use various types of diversification. However, the most visible is product diversification which leads to the expansion of the range and expansion of the distribution network.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ansoff H. I., Strategies for Diversification, „Harvard Business Review” 1957, vol. 35, no. 5.
2. Ansoff H. I., Corporate Strategy, McGraw-Hill Book Comp., New York 1965.
3. Bohdanowicz L., Jeżak J., Matyjas Z., Strategie rozwoju polskich spółek publicznych a ich wyniki finansowe – dylematy metodyczne w ramach przeprowadzonych badań, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2010, ZN nr 99.
4. Bowen H. P., Wiersema M. F., Foreign-based Competition and Corporate Diversification Strategy, „Strategic Management Journal” 2005, vol. 26.
5. Chandler A. D., Strategy and Structure, MIT Press, Cambridge 1962.
6. Douma S., Success and Failure in New Ventures, „Long Range Planning” 1991, vol. 24, no. 2.
7. Ganco M., Agarwal R., Performance Differentials Between Diversifying Entrants and Entrepreneurial Start-ups: A Complexity Approach, „Academy of Management Review” 2009, vol. 34, no. 2.
8. Gierszewska G., Strategie restrukturyzacji dużych polskich przedsiębiorstw, „Raport o Zarządzaniu”, Warszawa 1999.
9. Gomez-Mejia L. R., Makri M., Kintana M. L., Diversification Decisions in Family-controlled Firms, „Journal of Management Studies” 2010, vol. 47.
10. Gorynia M., Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1998.
11. Grant R. M., Jammine A. P., Thomas H., Diversity, Diversification and Profitability among British Manufacturing Companies, 1972–84, „Academy of Management Journal” 1988, vol. 31, no. 4.
12. Janiuk I., Jarosiński M., Strategia dywersyfikacji branżowej jako sposób poszerzenia granic przedsiębiorstwa, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2014, ZN nr 135.
13. Jarosiński M., Dywersyfikacja branżowa przedsiębiorstw handlu zagranicznego w Polsce w okresie transformacji, „Organizacja i Kierowanie” 2002, nr 3 (109).
14. Jarosiński M., Dywersyfikacja produktowa i branżowa, w: Strategiczna transformacja polskich przedsiębiorstw, red. M. Romanowska, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2004.
15. Kaleta A., Strategia konkurencji w przemyśle, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.
16. Kim S. K., Arthurs J. D., Sahaym A., Cullen J. B., Search Behavior of the Diversified Firm: The Impact of fit on Innovation, „Strategic Management Journal” 2013, vol. 34.
17. Lista 2000 Polskich Przedsiębiorstw i Eksporterów, „Rzeczpospolita” 2016, 24.11.
18. Materiały źródłowe GUS, Produkcja wyrobów przemysłowych w 2015.
19. Matyjas Z., Strategie dywersyfikacji przedsiębiorstw – przegląd badań światowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 420.
20. Mintzberg H., Quinn J. B., The Strategy Process – Concepts and Contexts, Prentice-Hall Inc., Toronto 1992.
21. Penrose E., The Theory of the Growth of the Firm, Basil Blackwell, Oxford 1959.
22. Rajzer M., Strategie dywersyfikacji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2001.
23. Romanowska M., Grupy kapitałowe w Polsce. Strategie i struktury, PWE, Warszawa 2011.
24. Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. III, PWE, Warszawa 2017.
25. Rumelt R. P., Strategy, Structure, and Economic Performance, Harvard University, Boston 1974.
26. Rumelt R. P., Diversification Strategy and Profitability, „Strategic Management Journal” 1982, vol. 3, no. 4.
27. Wrigley L., Divisional Autonomy and Diversification, Harvard University, Boston 1970.
28. Wywiad z Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu Mariuszem Maziarzem (METAL-FACH Sp. z o.o.), przeprowadzony w dniu 30.04.2018.
29. Wywiad z Kierownikiem Centrum Badawczo-Rozwojowego Grzegorzem Sawczukiem (Pronar Sp. z o.o.), przeprowadzony w dniu 14.12.2017.
30. Wywiad z Kierownikiem Działu Jakości Elizą Maksimowską (SaMASZ Sp. z o.o.), przeprowadzony w dniu 1.12.2017.
Źródła internetowe
1. www.metalfach.com.pl
2. www.pronar.pl
3. www.samasz.pl

Published

2019-08-02

How to Cite

Janiuk, I. (2019). Diversification as a Growth Strategy for the Polish Enterprises on the Machinery Market for Agriculture and Forestry. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (168), 161–177. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.168.10

Issue

Section

Articles