Product Diversification Strategy: The Case of Wielton AGRO Brand
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2021.181.3Keywords:
diversification, product diversification strategy, Wielton AGRO, agribusinessAbstract
Diversification, a strategy intended to lead to the expansion of the scope and scale of business activities, is one amongst principal business development strategies pursued by enterprises. Product diversification is one of business strategies, which involves producing and selling a new line of products/services manufactured using existing or/and new technologies, and meeting needs other than the existing products/services can satisfy.
The aim of the paper is to discuss the substance and importance of product diversification strategy in agricultural machinery industry using the Wielton AGRO brand owned by Wielton S. A. corporate group as an example.
Diversification and product diversification have been defined following the review of literature devoted to business strategy. Then the primary market of semitrailers in Poland is presented. Next, a profile of Wielton AGRO brand is provided together with strategic analysis covering its macro and micro environment. The first was carried out using the PESTEL analysis, while for the second one we used the BCG matrix.
Conducted analyses have demonstrated that product diversification strategy adopted and delivered by Wielton AGRO brand has enhanced the real development potential of Wielton S. A. and the entire corporate group by offering new semitrailers for agriculture that meet client requirements and expectations. In addition, it has diversified sources of income and strengthened the position of the Wielton brand in the domestic and international markets mainly by increasing the share of exports.
Downloads
References
2. Capar N., Chinta R., Sussan F. [2015], Effects of International Diversification and Firm Resources on Firm Performance Risk, “Journal of Management and Strategy”, vol. 6, no. 1.
3. Flejterski S., Porada-Rochoń M. [2014], Dywersyfikacja versus specjalizacja w procesach dostosowawczych przedsiębiorstw. Perspektywa pokryzysowa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 802, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 65, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
4. Gierszewska G., Romanowska M. [2009], Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
5. Janiuk I. [2018], Dywersyfikacja jako strategia rozwoju przedsiębiorstw na rynku maszyn dla rolnictwa i leśnictwa, „Studia i Prace”, Zeszyt Naukowy 168, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
6. Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. [2014], Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
7. Mierzejewska W., Sopińska A. [2017], Dywersyfikacja branżowa versus ekspansja geograficzna – dylemat strategiczny przedsiębiorstw z sektora MSP działających na rynku polskim, „Handel Wewnętrzny”, nr 3 (368).
8. Olszewska B. [2008], Zarządzanie strategiczne. Przedsiębiorstwo na progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
9. Pieniacka E. [2016], Przesłanki strategii dywersyfikacji. Perspektywa wybranych szkół zarządzania strategicznego, „Organizacja i Zarządzanie”, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Katowice.
10. Pierścionek Z. [2003], Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, WN PWN, Warszawa.
11. Pierścionek Z. [2011], Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, WN PWN, Warszawa.
12. Vargas J. [2016], Product Diversification as a Strategy for Branding and Business Growth Study of an Efficient Company, “International Journal of Strategic Management”, vol. 1, no. 1.
13. Yiğit İ., Tür Ş. [2012], Relationship between Diversification Strategy Applications and Organizational Performance according to Herfindahl Index Criteria, “Procedia-Social and Behavioral Sciences”, no. 58.
14. Zakrzewska-Bielawska A. [2009], Strategie dywersyfikacji dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, w: Zmiany w strategiach zarządzania organizacjami, Szabłowski J. (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
Źródła internetowe
1. Główny Urząd Statystyczny [www.stat.gov.pl] (dd: 12.08.2020).
2. Seliwiak H. [2016], Spadki sprzedaży nawet o 30 proc. Wyjątkowo trudny rok dla producentów ciągników i przyczep [https://agronews.com.pl/artykul/spadki-sprzedazy-nawet-o-30‑proc-wyjatkowo-trudny-rok-dla-producentow-ciagnikow-i-przyczep/] (dd: 7.08.2020).
3. Top Agrar.pl [www.topagrar.pl/articles/maszyny-rolnicze/wyzsza-sprzedaz-przyczep-wieltonu] (dd: 7.08.2020).
4. Wielton Group [https://wielton.prowly.com/] (dd: 18.09.2020).
5. Wielton S. A. [www.wielton.com.pl] (dd: 18.09.2020).