The Profile of Search Funds as Investors for Family Businesses in the Face of Succession Crisis in Poland
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2021.182.1Keywords:
search fund, family business, successionAbstract
The paper aims to analyze search funds, a new group of investors in the capital market in Poland which, at the same time, is a group of potential investors for family businesses facing succession crisis. The theoretical section of the paper discusses the relevance of family businesses for the Polish economy and the scale of succession issues. The origin of an investment vehicle such as a search fund is discussed together with its profile which, in theory, makes this group of investors an almost ideal match for family businesses where there is no family succession. The empirical part is a case study that explores the act of selling a Polish family company to a search fund, the first and the only one transaction of this kind in Poland reported by the end of 2020. Findings from conducted analyses have demonstrated that selling a family company to a search fund should become a permanently available option and an acceptable form of disinvestment in the face of succession crisis.
Downloads
References
1. Andrzejewski M. [2011], Ryzyko w zarządzaniu firmą rodzinną, w: Firmy rodzinne – determinanty funkcjonowania i rozwoju. Współczesne aspekty zarządzania, red. Ł. Sułkowski, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
2. A Primer on Search Funds, A Practical Guide to Entrepreneurs Embarking on a Search Fund [2013], Stanford Graduate School of Business, Stanford.
3. Badanie firm rodzinnych 2016, firmy rodzinne w obliczu zmian [2016], PWC i Instytut Biznesu Rodzinnego, https://www.pwc.pl/pl/pdf/firmy-rodzinne-raport-pwc-2016.pdf
4. Bednarski D. [2018], Przyszłość mojej firmy, Kunkle Poligrafia, Poznań.
5. Bernard B. [1975], The Development of Organization Structure in the Family Firm, „Journal of General Management”, vol. 3.
6. Bilicka M., Ratajczyk M., Szymkowiak R., Walczak D. [2018], Zmiana warty, Praktycznie o sukcesji w Twojej firmie, PragmatIQ, Poznań.
7. Center for Private Equity and Entrepreneurship [2005], Note on Search Fund, Tuck School of Business at Dartmount.
8. Chrisman J. J., Chua J. H., Litz R. A. [2004], Comparing the Agency Costs of Family and Non-Family Firms: Conceptual Issues and Exploratory Evidence, „Entrepreneurship Theory and Practice”, vol. 28 iss. 4.
9. Davis M. H. [1983], Measuring Individual Differences in Empathy: Evidence for a Multidimensional Approach, „Journal of Personality and Social Psychology”, 44 (1).
10. Dennis J., Laseca E. [2016], The Evolution of Entrepreneurship through Acquisition, University of Chicago Booth School of Business. Chicago.
11. DeTienne D., Cardon M. [2012], Impact of Founder Experience on Exit Intentions, „Small Business Economics”, t. 28, nr 4.
12. Dodson D., Kelly P., Grousbeck H. I., Luther J., Rosenthal S. [2013], Search Funds – 2013: Selected Observations, Stanford Graduate School of Business, Stanford.
13. Dźwigoł-Barosz M. [2019], Specyfika przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, „Studia i Prace Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 52/1.
14. Filipczak S. [2018], Giełda dla firm rodzinnych: Pozyskiwanie kapitału i zarządzanie majątkiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
15. Frishkoff P. A. [1995], Understanding Family Business: What is a Family Business?, Oregon State University, Family Business Program.
16. Handler W. C. [1989], Methodological Issues and Considerations in Studying Family Businesses, „Family Business Review”, nr 2.
17. Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A. [2004], Przedsiębiorstwo rodzinne, funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
18. Kayser G., Wallau F. [2002], Industrial Family Businesses in Germany-situation and Future, „Family Business Review”, vol. 15, iss. 2.
19. Kelly P., Dodson D., Grousbeck H. I., Pohlmeyer S., Rosenthal S. [2016], 2016 Search Fund Study: Selected Observations, Stanford Graduate School of Business, Stanford.
20. Kelly P., Grousbeck H. I., Yoder A., Rosenthal S. [2018], 2018 Search Fund Study: Selected Observation, Stanford Graduate School of Business, Stanford.
21. Kelly P., Heston S. [2020], 2020 Search Fund Study: Selected Observations, Stanford Graduate School of Business, Stanford.
22. Klein S. B. [2000], Family Business in Germany: Significance and Structure, „Family Business Review”, t. 13, nr 3.
23. Klimek J. [2016], Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie przedsiębiorstw rodzinnych w Europie jako źródła ponownego wzrostu gospodarczego i lepszych miejsc pracy, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej.
24. Kolarova L., Kelly P., Dávila A., Johnson R. [2020], International Search Funds – 2020: Selected Observations, IESE Business School, https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0603‑E.pdf
25. Kolarova L., Kelly P., Dávila A., Johnson R. [2018], International Search Funds – 2018: Selected Observations, IESE Business School, https://awaytolearn.iese.edu/wp-content/uploads/2018/09/2018‑Intl-Search-Fund-Study.pdf
26. Kolarova L., Kelly P., Dávila A., Johnson R. [2016], International Search Funds – 2016: Selected Observations, IESE Business School, https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0415‑E.pdf
27. Kolarova L., Kelly P., Dávila A., Johnson R. [2013], International Search Funds – 2013: Selected Observations, IESE Business School, https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0342‑E.pdf
28. Koładkiewicz I., Wojtyra M. [2016], Entrepreneurial Exit: Research Perspectives and Challenges, „Problemy Zarządzania”, vol. 14, nr 3 (62), t. 2.
29. Kowalewska A. [2009], Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
30. Lewandowska A., Andrzejczak P., Stradomski M. [2017], Narodziny firmy rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań.
31. Lewandowska A., Tylczyński Ł. [2017], Barometr sukcesyjny – ścieżki kariery pokolenia Next Generation w polskich firmach rodzinnych, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań.
32. Lewandowska A., Węcek-Janka E., Hadyś-Nowak A., Wojewoda M., Tylczyński Ł. [2016], Firma rodzinna to marka, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań.
33. Lipman F. [2018], Business Exit Strategy. Family-Owned and Other Business, World Scientific Publishing, New Jersey.
34. McConaughy D. L., Walker M. C., Henderson Jr. G. V., Mishra C. S. [1998], Founding Family Controlled Firms: Efficiency and Value, „Review of Financial Economics”, t. 7.
35. Skowrońska A., Zakrzewski R. [2020], Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP, Warszawa.
36. Sosnowski T. [2014], Dezinwestycje funduszy Private Equity metodą IPO, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
37. Stem M. H. [1986], Inside the Family-Held Business, Harcourt Brace Jovanovich, New York.
38. Szelągowska A. [2012], Współczesna bankowość inwestycyjna, CeDeWu, Warszawa.
39. Winnicka-Popczyk A. [2016], Finansowanie innowacji w polskich firmach rodzinnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
40. Zajkowski R. [2018], Transfery władzy, własności i wartości w przedsiębiorstwach rodzinnych. Efekt drugiego pokolenia, C. H. Beck, Warszawa.
Materiały internetowe
1. https://mwi.com.pl/pl/index.html
2. https://www.gsb.stanford.edu/faculty-research/centers-initiatives/ces/research/search-funds
3. https://www.iese.edu/entrepreneurship/search-funds/
4. https://www.kcapital.pl/
5. https://www.pb.pl/search-fund-rozwiazuje-problem-sukcesji-940544
6. https://www.stability.pl/