Organisational Creativity and Innovativeness. Open Innovations as Manifestation of Co-Creativity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.1

Keywords:

creativity, innovativeness, open innovations, co-creativity

Abstract

The article discusses the relationship between two variables: organisational creativity and innovativeness, with focus on the process of launching innovations in an open model. The idea of co-creativity was introduced as a result of combination of internal creativity of an organisation with an external creativity of cooperating entities in the model of open innovations. The explanation basis of these relationships resulted from the identification of ambiguity and multidimensionality of the notion of creativity, the description of components and pillars of creativity, outlining the idea of organisational creativity in relation to individual and group creativity as well as the presentation of the idea of open innovations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Amabile T. M., Creativity and Innovation in Organizations, Harvard Business School, Boston
1996.
2. Amabile T. M., Hadley C. N., Kramer S. J., Creativity under the Gun, „Harvard Business Review”
2010, August.
3. Amabile T. M., Hill K., Hennessey B., Tighe E., The Work Preference Inventory: Assessing Intrinsic
and Extrinsic Motivational Orientations, „Journal of Personality and Social Psychology”
1994, vol. 66.
4. Bills T., Genassi Ch., Creative Business, Pelgrave Macmillan, New York 2003.
5. Bilton C., Cummings S., Creative Strategy. Reconnecting Business and Innovation, Wiley,
Chichester
2010.
6. Brzeziński M., Organizacja kreatywna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
7. Creative Diversity, http://provensal.com/lbb/creative-diversity/
8. Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, WSPS, Warszawa 2002.
9. Drozdowski R., Zakrzewska A., Puchalska K., Morchat M., Mroczkowska D., Wspieranie
postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki, PARP, Warszawa 2010.
10. Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H., Kreatywność w biznesie, Wydawnictwo AE w Poznaniu,
Poznań 2004.
11. Karwowski M., Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Difin, Warszawa 2009.
12. Kocowski T., Szkice z teorii twórczości i motywacji, SAWW, Poznań 1991.
13. Limont W., Twórczość w aspekcie cyklu życia, w: Dombrowska E., Limont W., Niedźwiedzka A.,
Twórczość – wyzwanie XXI wieku, Impuls, Kraków 2003.
14. Mellor R. B., Kreatywność, w: R. B. Mellor, G. Coulton, A. Chick, A. Bifulco, N. Mellor,
A. Fischer, Przedsiębiorczość, PWE, Warszawa 2011.
15. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
16. Ostrowska A., Kreatywność i jej rola w procesie innowacyjnym, Portal Innowacji, http://www.
pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=456722DA886947EA966CCAED3AE24A50
17. Ottemiller D., Elliot C. E., Giovannetti T., Creativity, Overinclusion, and Everyday Tasks, „Creativity
Research Journal” 2014, vol. 26.
18. Phillips J., Open Innovation Typology, w: A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing.
Advice from Leading Experts, red. P. Sloane, Kogan Page Limited, London 2011, s. 22–36.
19. Pietrasiński Z., Myślenie twórcze, PZWS, Warszawa 1969.
20. Pinker S., How the Mind Works, W. W. Norton, New York 2009.
21. Proctor T., Zarządzanie twórcze, Wydawnictwo Gebethner & Ska, Warszawa 1998.
22. Rickards T., Creativity and Innovation: A Transatlantic Perspective, „Creativity and Innovation
Yearbook” 1998, vol. 1.
23. Sopińska A., Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego
przedsiębiorstwa, „Zarządzanie i Finanse” UG 2013, nr 4.1.
24. Sopińska A., Paradygmat otwartych innowacji w polskich realiach, w: Paradygmaty w naukach
ekonomicznych. Wyzwania XXI wieku, red. R. Bartkowiak, M. Matusewicz, Oficyna Wydawnicza
SGH w Warszawie, Warszawa 2017.
25. Sopińska A., Mierzejewska W., Otwarte innowacje produktowe realizowane przez przedsiębiorstwa
działające w Polsce. Podejście zasobowe, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie,
Warszawa 2017.
26. Stasiakiewicz M., Twórczość i interakcja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.
27. Stasiakiewicz M., Zachowania twórcze w organizacji, w: Współczesne organizacje – wyzwania
i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna, red. M. Strykowska, Wydawnictwo Fundacji
Humaniora, Poznań 2002.
28. Wertheimer M., Productive Thinking, Harper & Row, New York 1959.
29. West M. A., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2000.
30. Wierzbicki A. P., Innowacyjność, a potrzeba stymulacji kreatywności, w: Kleer J., Wierzbicki
A. P., Innowacyjność, kreatywność a rozwój, PAN, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”,
Warszawa 2012.
31. Wojtczuk-Turek A., Rozwijanie kompetencji twórczych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
2009.
32. Woodman R. W., Sawyer J. E., Griffin R. W., Toward a Theory of Organizational Creativity,
„Academy of Management Review” 1993, vol. 18 (2).

Published

2019-08-16

How to Cite

Sopińska, A. (2019). Organisational Creativity and Innovativeness. Open Innovations as Manifestation of Co-Creativity. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (161), 11–27. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.1

Issue

Section

Articles