Abstrakt
Aniołowie biznesu są ważnymi uczestnikami ekosystemu finansowania innowacyjnych przedsięwzięć. Wspierają start-upy swoim kapitałem, ale cenniejsza jest ich wiedza, doświadczenie czy sieć kontaktów. W literaturze naukowej brakuje pozycji przybliżających ten rynek w Polsce lub cechy aniołów biznesu. Prezentujemy pierwsze opracowanie w Polsce, którego celem jest określenie cech aniołów biznesu, ich preferencji inwestycyjnych oraz sposobu podejmowania decyzji tym zakresie. Cel ten został zrealizowany za pomocą badania ankietowego przeprowadzonego pośród 40 najaktywniejszych aniołów biznesu działających na rynku w Polsce. Badanie potwierdza przypuszczenia, że polski rynek aniołów biznesu jest młody – świadczą o tym doświadczenie inwestorów czy niewielka liczba wyjść z inwestycji.
Full Text
Bibliografia
Block J. H, Fisch Ch., Obschonka M., Sandner P. G. (2019), A personality perspective on business angel syndication, Journal of Banking & Finance, Volume 100.
Bonini S., Capizzi V., Valletta M., Zocchi P. (2018), Angel network affiliation and business angels’investment practices, Journal of Corporate Finance, Volume 50.
Breuer, W., Pinkwart, A. (2018). Venture capital and private equity finance as key determinants of economic development, Journal of Business Economics, 88, 319–324
Butticè, V., Croce, A., Ughetto, E. (2021), Network dynamics in business angel group investment decisions, Journal of Corporate Finance, Volume 66.
Carpentier, C., Suret J. M. (2007), On the usefulness of tax incentives for informal investors, Venture Capital, 9.
Cipollone A., Giordani P. (2019), Entrepreneurs meet financiers: Evidence from the business angel market, Journal of Business Venturing, Volume 34, Issue 5.
Croce A., Guerini M, Ughetto E. (2018), Angel Financing and the Performance of High‐Tech Start‐Ups, Journal of Small Business Management, 56, 2.
Drover, W., Busenitz, L., Matusik, S., Townsend, D., Anglin, A., Dushnitsky, G. (2017), A Review and Road Map of Entrepreneurial Equity Financing Research: Venture Capital, Corporate Venture Capital, Angel Investment, Crowdfunding, and Accelerators, Journal of Management, 43 (6),
Dutta S., Folta T. B. (2016), A comparison of the effect of angels and venture capitalists on innovation and value creation, Journal of Business Venturing, Volume 31, Issue 1.
Harrison, R. T., Bock, A. J., Gregson, G. (2020), Stairway to heaven? Rethinking angel investment policy and practice, Journal of Business Venturing Insights, 14.
Kerr W. R., Lerner J., Schoar A. (2014), The Consequences of Entrepreneurial Finance: Evidence from Angel Financings, The Review of Financial Studies, Volume 27, Issue 1.
Lahti, T., Keinonen, H. (2016), Business angel networks: a review and assessment of their value to entrepreneurship w: C. Mason (red.) Handbook on Research on Venture Capital, s. 354–378.
Mason, C. M. (2009), Public Policy Support for the Informal Venture Capital Market in Europe: A Critical Review, International Small Business Journal, 27 (5).
Piekunko-Mantiuk, I. (2014), Aniołowie biznesu i ich rola w finansowaniu startupów, Economics & Management/Ekonomia i Zarzadzanie, 6 (4). Raport (2022), Jak inwestują najlepsi aniołowie biznesu w Polsce? Polski rynek inwestycji anielskich w 2021 r., Klub aniołów biznesu Cobin Angels, Warszawa.
Scott, D. L. (2003), Wall Street Words: An A to Z Guide to Investment Terms for Today’s Investor, Houghton Mifflin Company
Tarmowicz P. (2007), Business angels. Pomocna dłoń kapitału, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.