Crowdfunding udziałowy, jako forma finansowania rozwoju przedsiębiorstwa
Main Article Content
Abstrakt
Zmiana przepisów, podwyższająca limit prowadzenia ofert crowdfundingu udziałowego w Polsce ze 100 tys. euro do 1 mln euro sprawiła, że znalazł się on w kręgu zainteresowania znacznie większej liczby podmiotów. W propagowaniu wiedzy o crowdfundingu pomógł też sukces oferty klubu piłkarskiego Wisła Kraków. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji crowdfundingu oraz zaproponowanie autorskiego modelu transakcji crowdfundingowej. W artykule wykorzystano studia literatury, regulacji prawnych oraz metodę case study. Na tej podstawie zaproponowano model transakcji pozyskania kapitału poprzez crowdfunding udziałowy.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Agrawal A., Catalini Ch., Goldfarb A. (2011), The geography of crowdfunding, National Bureau of Economics Reaserch, Cambridge.
Agrawal A., Catalini Ch., Goldfarb A. (2014), Some Simple Economics of Crowdfunding, “Innovation Policy and the Economy”, Vol. 14.
Burkett E.A. (2011), Crowdfunding Exemption? Online Investment Crowdfunding and U.S. Securities Regulation, “Transactions: The Tennessee Journal of Business Law”, Vol. 1(13).
Chrzanowski M., Dziedzic S. (2014), Crowdfunding nowym sposobem finansowania innowacyjnych projektów, Modern Management Review, vol. XIX, 21 92/2014, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
Dziuba D. (2012), Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowania, „Problemy Zarządzania”, nr 10/3.
Kozioł-Nadolna K. (2015), Crowdfunding jako źródło finansowania innowacyjnych projektów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 854, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 73, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Król K. (2013), Finansowanie społecznościowe jako źródło finansowania przedsięwzięć w Polsce, Warszawa, Wydaje.pl, s. 19-21.
Mazurek J. (2018), Finansowanie społecznościowe czyli crowdfunding, „Kurier Finansowy”, nr 4(38).
Sobol A. (2014), Crowdfunding jako oddolne narzędzie realizacji zrównoważonego rozwoju, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 37, t. 2, Szczecin.
Schwienbacher A., Larralde B. (2010), Crowdfunding of small entrepreneurial Ventures, Handbook of Entrepreuneurial Finance, Oxford University Press.
Życki C., Dec P. (2013), Crowdfunding – nowoczesna forma finansowania start-upów, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 12, s. 12-13.