Local Centres at Praga Poludnie District in Warsaw: Type, Operations, and Role of Public Sector Entities in Their Development
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2020.178.4Keywords:
territorial self-government, city, spatial management, local centres, urban economyAbstract
The paper discusses issues addressed in the Warsaw Local Centres programme delivered by the capi- tal city of Warsaw using Praga-Poludnie district as a case study. By adopting urban planning, manage- ment, and investment measures, the programme intends to strengthen the role of local centres as hubs of social and economic activities. The authors examine possibilities and scope of public administration activities dictated by the land ownership structure, planning competence, and operations in the field of public order and provision of information to inhabitants at the local level.
The study was conducted for 15 locations for which we identified limited operating possibilities of the public administration as most property in the area remains in private hands. Advancement in planning has been identified for local centres covered by the study, together with the type and access to infor- mation; overall cleanliness (or traces of vandalism) of the neighbourhood were analysed as important indicators of security and safety. Conclusions highlight the need of inter-sectoral cooperation for the successful accomplishment of objectives set out in the Warsaw Local Centres programme.
Downloads
References
1. Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, Dz.U. z 2018 r. poz. 997 z późn. zm.
2. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U. z 2003 r. nr 80, poz. 717.
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorial¬nego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, Dz.U. z 1998 r. nr 157, poz. 1031 z późn. zm.
4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu pro¬jektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, Dz.U. z 2004 r. nr 118, poz. 1233.
5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Dz.U. z 2003 r. nr 164, poz. 1587.
6. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy uchwa¬lone przez Radę m.st. Warszawy Uchwałą nr LXXXII/2746/2006 z dnia 10 października 2006 r., zmienione Uchwałą nr L/1521/2009 z dnia 26 lutego 2009 r., uzupełnione Uchwałą nr LIV/1631/2009 z dnia 28 kwietnia 2009 r., zmienione Uchwałą nr XCII/2689/2010 z dnia 7 października 2010 r., Uchwałą nr LXI/1669/2013 z dnia 11 lipca 2013 r., Uchwałą nr XCII/2346/2014 z dnia 16 października 2014 r. oraz Uchwałą nr LXII/1667/2018 z dnia 1 marca 2018 r., za www.um.warszawa.pl, dostęp 15.06.2019.
Wydawnictwa zwarte i artykuły prasowe
1. Acs Z. J. [2003], Innovation and the Growth of Cities, Edward Elgar Publishing.
2. Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030: w kierunku pomyślnego wdrożenia w Pol¬sce [2017], seria „Lepsza polityka państwa”, www.oecd.org/poland/ocde, dostęp 15.06.2019.
3. Barber B. J. [2014], Gdyby burmistrzowie rządzili światem: dysfunkcyjne kraje, rozkwitające miasta, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
4. Bidziński M. [2018], Ustrój miasta stołecznego Warszawy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
5. EEA [2009], Ensuring Quality of Life in Europe's Cities and Towns, EEA Report No 05/2009, European Environment Agency, Copenhagen.
6. Europejskie miasta i regiony przyszłości 2018/19, Raport Financial Times.
7. Florida R. [2005], Cities and the Creative Class, Routledge, Nowy Jork.
8. Gehl J. [2014], Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
9. Gleaser E. [2011], Triumph of the City. How Our Greatest Invention Makes Us Richer, Smarter, Greener, Healthier, and Happier, Penguin Books, London.
10. Happach M., Sadowy K. (red.) [2015], Centra Lokalne. Studium koncepcyjne dotyczące cen¬trów lokalnych w Warszawie, OW SARP, Warszawa, http://sarp.warszawa.pl/warsztaty-stare/ warszawskie-centra-lokalne/
11. Hess D. J. [2009], Localist Movements in Global Economy. Sustainability, Justice, and Urban Development in the United States, MIT, Cambridge, Londyn.
12. Jyż G., Szewc A., Pławecki Z. [2005], Samorząd gminny. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
13. Kabisch N., Haase D. [2014], Green Justice or Just Green? Provision of Urban Green Spaces in Berlin, Germany, „Landscape and Urban Planning”, 122, s. 129-139.
14. Maslow A. H. [1943], A Theory of Human Motivation, „Psychological Review”, 50(4).
15. O'Riordan T. (red.) [2001], Globalism, Localism & Identity. Fresh Perspective on the Transition to Sustainability, Earthscan, Londyn.
16. Rocznik GUS [2017].
17. Rogerson R. J. [1999], Quality of Life and City Competitiveness, „Urban Studies”, 36, 5-6.
18. Siemiątkowski P., Tomaszewski P. [2018], Poczucie bezpieczeństwa członków społeczności lokalnych na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego, „Przedsiębiorczość i Zarzą-dzanie” 19 (8).
19. Szewc A., Jyż G., Pławecki Z. [2005], Samorząd gminny. Komentarz, Wolters Kluwer, War¬szawa.
20. Zukin Sh., Kasinitz Ph., Xiangming Ch. [2016], Global Cities, Local Streets. Everyday Diver- sity from New York to Shanghai, Routledge, Nowy Jork, Londyn.
Źródła internetowe
1. http://www.un.org.pl/, dostęp 21.11.2019.
2. www.mapa.um.warszawa.pl, dostęp 15.06.2019.