Sustainable consumption and production versus consumer behaviour

Authors

  • Anna Dąbrowska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Liudmiła Shulhina Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Keywords:

sustainable development, sustainable consumption, sustainable production

Abstract

One of the 17 Sustainable Development Goals focuses on ensuring sustainable consumption and production patterns. Goal 12 refers to promoting the efficient use of energy and other resources, supporting sustainable infrastructure, and providing access to basic services, decent jobs, including those in the environmental sector, and a better quality of life. It covers three dimensions: economic, social, and environmental. Particular importance is paid to reducing the consumption of resources and the scale of degradation and pollution. The aim of the article is to identify the behaviour of Polish consumers in the context of sustainable consumption and production. The success of these efforts largely depends on the actions of consumers and their commitment to being socially responsible in these three areas. Research from the Institute of Management at SGH Warsaw School of Economics, called the Socially Responsible Consumer Barometer, has been tracking changes in this area since 2021. The article presents the findings of the fourth edition of the survey indicating consumers’ awareness of the sustainable development goal related to sustainable consumption and production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dokumenty prawne

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2017 r. w sprawie dłuższego cyklu życia produktów: korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw (2016/2272 (INI) (2018/C 334/06), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 19.9.2018.

Wydawnictwa zwarte

Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta IV fala. Raport ze wspólnego przedsięwzięcia SGH i ABR Sesta sp. z o.o., Warszawa 2024.

Bauman, Z. (2008). Bauman o popkulturze. Wypisy. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie.

CBOS (2022). Obawy i oczekiwania Polaków. Komunikat z badań nr 35.

Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. (2022). Społeczna odpowiedzialność konsumenta w czasie pandemii. Badania międzynarodowe. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

GUS (2014). Prognoza ludności na lata 2014–2050 (opracowana 2014 r.). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Jastrzębska-Smolaga, H. (2000). W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Leonard, A. (2011). The Story of Stuff: The Impact of Overconsumption on the Planet, Our Communities, and Our Health-And How We Can Make It Better. New York: Free Press.

Patrzałek, W. (2019), Dekonsumpcja. Motywy. Cele. Funkcje. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Rifkin, J. (2001). Koniec pracy, schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Artykuły naukowe

Buerke, A., Straatmann, T., Lin-Hi, N., Müller, K. (2017). Consumer awareness and sustainability-focused value orientation as motivating factors of responsible consumer behavior, Review of Managerial Science, 11 (4), s. 959–991.

Wnuk, M. (2013). Hedonizm, eudajmonizm oraz przepływ/zaangażowanie jako trzy nurty badań nad szczęściem, Hygeia Public Health, 48 (3), s. 285.

Materiały internetowe

Business Insider Polska (2023). Wyrzucamy skarby do śmietnika. Złoto w elektrośmieciach, https://businessinsider.com.pl/technologie/zloto-w-elektrosmieciach-wyrzucamy-skarbydo-smietnika/1vx0eqe (dostęp: 15.01.2024).

Deloitte (2023). Raport Global Marketing Trends 2023, lipiec 2023, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/deloitte-digital/Articles/raport-global-marketing-trends-2023.html (dostęp: 20.01.2024).

Demagog (2021). Głód i niedożywienie na świecie. Najnowsze dane ONZ, https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/glod-i-niedozywienie-na-swiecie-najnowsze-dane-onz/ (dostep:

01.2024).

EcoEkonomia (2022). Miliony elektrośmieci w polskich domach, https://ecoekonomia.pl/2022/03/31/miliony-elektrosmieci-w-polskich-domach/ (dostęp: 10.01.2024).

ENB (b.d.). Oslo Roundtable on Sustainable Production and Consumption, https://enb.iisd.org/consume/oslo004.html (dostęp: 20.01.2024).

European Environment Agency (2022). Utrzymanie kursu na zrównoważoną Europę, https://www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly-eea-2022‑utrzymanie-kursu (dostęp 15.01.2024).

FOB (2023). Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki”. Warszawa: Forum Odpowiedzialności Biznesu.

IAB (20240). IAB Polska/PwC AdEx 2023Q3, https://www.iab.org.pl/kategorie/baza-wiedzy/rok/2023/ (dostęp: 15.01.2024).

Johannesburg Summit (2002). Światowy Szczyt Zrównoważonego Rozwoju Johanesburg, https://www.unic.un.org.pl/johannesburg/ (dostęp: 15.01.2024).

Machniewski, S. (2022). Utylizacja elektrośmieci – jak to się odbywa i czy recykling elektrośmieci się opłaca?, https://tech.wp.pl/utylizacja-elektrosmieci-jak-to-sie-odbywa-i-czy-recyklingelektrosmieci-sie-oplaca,6849113459149664a (dostęp: 10.01.2024).

Meadows, D. H., Meadows, D. I., Randers, J., Behrens, III W. W. (1972). The Limits to Growth: A Report to The Club of Rome, https://web.ics.purdue.edu/~wggray/Teaching/His300/Illustrations/Limits-to-Growth.pdf (dostęp: 10.01.2024).

Ministerstwo Cyfryzacji (b.d.). Niebezpieczne reklamy w wyszukiwarkach – jak się nie dać złapać cyberoszustom?, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/niebezpieczne-reklamy-w-wyszukiwarkach-jak-sie-nie-dac-zlapac-cyberoszustom- (dostęp: 20.01. 2024).

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (b.d.). Nie marnuj żywności szkoda planety, https://www.gov.pl/web/rolnictwo/4xp-czyli-szanuj-zywnosc (dostęp: 10.01.2024).

Mintel (b.d.). Globalne trendy konsumenckie 2030, https://polska.mintel.com/blog/trendy/globalne-trendy-konsumenckie-2030‑firmy-mintel-w-jaki-sposob-siedem-czynnikow-wplywajacych-na-zachowanie-konsumentow-bedzie-ksztaltowac-globalne-rynki-przez-kolejne-

‑lat (dostęp: 15.01.2024).

Roose, K. (2014). The Sharing Economy Isn’t About Trust, Its About Desperation, New York Magazine, April 24.

RP Media (2023). Wydatki na reklamę w 2023 r. Group M: w Polsce wzrost, ale nieznaczny, https://www.rp.pl/media/art38050761‑wydatki-na-reklame-w-2023‑r-groupm-w-polscewzrost- ale-nieznaczny (dostęp: 15.01.2024).

Serwis RP (b.d.). https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/zrownowazona-konsumpcja-(dostęp: 20.01.2024)

Wiadomości Handlowe (2023). Za duże opakowanie produktu zniechęca do zakupu. Konsumenci wolą mniejsze paczki, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/opakowania-i-recykling/za-duze-opakowanie-produktu-zniecheca-do-zakupu-konsumenci-wola-mniejsze-paczki-2485693 (dostęp: 20.07.2023).

Published

2024-06-03

How to Cite

Dąbrowska, A., & Shulhina, L. (2024). Sustainable consumption and production versus consumer behaviour. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (196), 93–105. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4469

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)