Treść głównego artykułu
Abstrakt
Koncepcja organizacji samoangażującej powinna stanowić podstawę współczesnej funkcji personalnej w firmie. Jej założenia determinują sposób zarządzania kapitałem ludzkim organizacji, które opiera się na pozytywnej kulturze i klimacie organizacyjnym oraz wymaga zastosowania specyficznego systemu i narzędzi. Istotnymi warunkami jej wdrożenia jest podmiotowość pracowników oraz odpowiednie relacje interpersonalne wewnątrz organizacji. Celem badań empirycznych była ocena tych warunków w polskich firmach z perspektywy różnorodności kapitału ludzkiego, tzn. pod względem wieku, poziomu wykształcenia, stażu pracy i pozycji w hierarchii służbowej. Analiza została oparta na wynikach badań ankietowych, przeprowadzonych na próbie 1002 pracowników wykonawczych, uczestniczących w realizacji wyodrębnionych procesów produkcyjnych. Wyniki badania wskazują na liczne ograniczenia możliwości szerokiego zastosowania koncepcji firm samoangażujących w polskich realiach. Jest to zdeterminowane sytuacyjnie różnorodnością kapitału ludzkiego, zwłaszcza pod względem wieku i formy zatrudnienia. Założenia firmy samoangażującej są jednak obiektywną koniecznością w perspektywie wzrostu innowacyjności polskich firm, a więc potrzeby uwalniania kreatywności i ustawicznego rozwoju pracowników. Wyznaczają bowiem kierunek zmian w kontrakcie psychologicznym i instrumentarium zarządzania kapitałem ludzkim.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. AON (2015). 2015 Trends in Global Employee Engagement. www.aon.com (5.01.2017)
2. Blikle, A. (2016). Doktryna jakości (wydanie II turkusowe) – rzecz o turkusowej sa‑ moorganizacji. http://www.moznainaczej.com.pl/Download/DoktrynaJakosci/ DoktrynaJakości_wydanie_II.pdf (16.09.2016).
3. Bojewska, B. (2016). Przesłanki i uwarunkowania nowoczesnego zarządzania – im‑ plikacje dla wymiaru sprawiedliwości. W: P. Banasik, R. Sobiecki (red.), Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych. Część II: Zarządzanie i ekonomia. Warszawa: C.H. Beck, 3–13.
4. Borkowska, S., Jawor‑Joniewicz, A. (red.) (2016). Kształtowanie zaangażowania pracow‑ ników w kontekście zarządzania różnorodnością. Warszawa: IPiSS.
5. Dobiegała‑Korona, B. (2016). Transformacja wymiaru sprawiedliwości w kierunku organizacji otwartej. W: P. Banasik, R. Sobiecki (red.), Wymiar sprawiedliwości w do‑ bie oczekiwań społecznych. Część II: Zarządzanie i ekonomia. Warszawa: C.H. Beck, 31–48.
6. Firma marzeń szuka (dobrych) ludzi (2016). wyborcza.pl. Katowice. http://katowice. wyborcza.pl/katowice/1,97222,20908407,firma‑marzen‑szuka‑dobrych‑ludzi. html (31.10.2016).
7. Gobillot, E. (2008). Przywództwo przez integrację. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business.
8. Inglehart, R. (1990). Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton: Princeton University Press.
9. Juchnowicz, M. (2016a). Determinants of organisational engagement among Polish companies. W: P. Buła (red.), Risks and Opportunities – in Search of Equilibrium. Cracow: University of Economics, 65–76.
10. Juchnowicz, M. (2016b). Firmy samoangażujące – utopia czy biznesowy realizm. Zarządzanie i Finanse, 2, 171–174.
11. Kim, W.C., Mauborgne, R. (2015). Pułapki czerwonego oceanu. Harvard Business Review Polska, 11(153). https://www.hbrp.pl/a/pulapki‑czerwonego‑oceanu/awa‑ FXmbm (31.10.2016).
12. Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Warszawa: Studio EMKA.
13. Onufer, J. (2016). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji outsourcingo‑ wej. Praca niepublikowana. Warszawa: SGH.
14. Sułkowski, Ł. (2007). Recepcja nurtu interpretatywnego w naukach o zarządza‑ niu. W: K.T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Organizacja jako proces. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
15. Walczak, W. (2011). Zarządzanie różnorodnością jako podstawa budowania potencja‑ łu kapitału ludzkiego organizacji. e‑mentor, 3, 11–19.
Referencje
2. Blikle, A. (2016). Doktryna jakości (wydanie II turkusowe) – rzecz o turkusowej sa‑ moorganizacji. http://www.moznainaczej.com.pl/Download/DoktrynaJakosci/ DoktrynaJakości_wydanie_II.pdf (16.09.2016).
3. Bojewska, B. (2016). Przesłanki i uwarunkowania nowoczesnego zarządzania – im‑ plikacje dla wymiaru sprawiedliwości. W: P. Banasik, R. Sobiecki (red.), Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych. Część II: Zarządzanie i ekonomia. Warszawa: C.H. Beck, 3–13.
4. Borkowska, S., Jawor‑Joniewicz, A. (red.) (2016). Kształtowanie zaangażowania pracow‑ ników w kontekście zarządzania różnorodnością. Warszawa: IPiSS.
5. Dobiegała‑Korona, B. (2016). Transformacja wymiaru sprawiedliwości w kierunku organizacji otwartej. W: P. Banasik, R. Sobiecki (red.), Wymiar sprawiedliwości w do‑ bie oczekiwań społecznych. Część II: Zarządzanie i ekonomia. Warszawa: C.H. Beck, 31–48.
6. Firma marzeń szuka (dobrych) ludzi (2016). wyborcza.pl. Katowice. http://katowice. wyborcza.pl/katowice/1,97222,20908407,firma‑marzen‑szuka‑dobrych‑ludzi. html (31.10.2016).
7. Gobillot, E. (2008). Przywództwo przez integrację. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business.
8. Inglehart, R. (1990). Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton: Princeton University Press.
9. Juchnowicz, M. (2016a). Determinants of organisational engagement among Polish companies. W: P. Buła (red.), Risks and Opportunities – in Search of Equilibrium. Cracow: University of Economics, 65–76.
10. Juchnowicz, M. (2016b). Firmy samoangażujące – utopia czy biznesowy realizm. Zarządzanie i Finanse, 2, 171–174.
11. Kim, W.C., Mauborgne, R. (2015). Pułapki czerwonego oceanu. Harvard Business Review Polska, 11(153). https://www.hbrp.pl/a/pulapki‑czerwonego‑oceanu/awa‑ FXmbm (31.10.2016).
12. Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Warszawa: Studio EMKA.
13. Onufer, J. (2016). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji outsourcingo‑ wej. Praca niepublikowana. Warszawa: SGH.
14. Sułkowski, Ł. (2007). Recepcja nurtu interpretatywnego w naukach o zarządza‑ niu. W: K.T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Organizacja jako proces. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
15. Walczak, W. (2011). Zarządzanie różnorodnością jako podstawa budowania potencja‑ łu kapitału ludzkiego organizacji. e‑mentor, 3, 11–19.