Treść głównego artykułu

Abstrakt

Koncepcja organizacji samoangażującej powinna stanowić podstawę współczesnej funkcji personalnej w firmie. Jej założenia determinują sposób zarządzania kapitałem ludzkim organizacji, które opiera się na pozytywnej kulturze i klimacie organizacyjnym oraz wymaga zastosowania specyficznego systemu i narzędzi. Istotnymi warunkami jej wdrożenia jest podmiotowość pracowników oraz odpowiednie relacje interpersonalne wewnątrz organizacji. Celem badań empirycznych była ocena tych warunków w polskich firmach z perspektywy różnorodności kapitału ludzkiego, tzn. pod względem wieku, poziomu wykształcenia, stażu pracy i pozycji w hierarchii służbowej. Analiza została oparta na wynikach badań ankietowych, przeprowadzonych na próbie 1002 pracowników wykonawczych, uczestniczących w realizacji wyodrębnionych procesów produkcyjnych. Wyniki badania wskazują na liczne ograniczenia możliwości szerokiego zastosowania koncepcji firm samoangażujących w polskich realiach. Jest to zdeterminowane sytuacyjnie różnorodnością kapitału ludzkiego, zwłaszcza pod względem wieku i formy zatrudnienia. Założenia firmy samoangażującej są jednak obiektywną koniecznością w perspektywie wzrostu innowacyjności polskich firm, a więc potrzeby uwalniania kreatywności i ustawicznego rozwoju pracowników. Wyznaczają bowiem kierunek zmian w kontrakcie psychologicznym i instrumentarium zarządzania kapitałem ludzkim.

Słowa kluczowe

organizacja samoangażująca organizacja „turkusowa” zaangażowanie funkcja personalna zarządzanie kapitałem ludzkim podmiotowość pracowników relacje interpersonalne

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Juchnowicz, M. . (2017). Organizacja samoangażująca w realiach polskich. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 45(3), 11–22. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.6277

Referencje

    1. AON (2015). 2015 Trends in Global Employee Engagement. www.aon.com (5.01.2017)
    2. Blikle, A. (2016). Doktryna jakości (wydanie II turkusowe) – rzecz o turkusowej sa‑ moorganizacji. http://www.moznainaczej.com.pl/Download/DoktrynaJakosci/ DoktrynaJakości_wydanie_II.pdf (16.09.2016).
    3. Bojewska, B. (2016). Przesłanki i uwarunkowania nowoczesnego zarządzania – im‑ plikacje dla wymiaru sprawiedliwości. W: P. Banasik, R. Sobiecki (red.), Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych. Część II: Zarządzanie i ekonomia. Warszawa: C.H. Beck, 3–13.
    4. Borkowska, S., Jawor‑Joniewicz, A. (red.) (2016). Kształtowanie zaangażowania pracow‑ ników w kontekście zarządzania różnorodnością. Warszawa: IPiSS.
    5. Dobiegała‑Korona, B. (2016). Transformacja wymiaru sprawiedliwości w kierunku organizacji otwartej. W: P. Banasik, R. Sobiecki (red.), Wymiar sprawiedliwości w do‑ bie oczekiwań społecznych. Część II: Zarządzanie i ekonomia. Warszawa: C.H. Beck, 31–48.
    6. Firma marzeń szuka (dobrych) ludzi (2016). wyborcza.pl. Katowice. http://katowice. wyborcza.pl/katowice/1,97222,20908407,firma‑marzen‑szuka‑dobrych‑ludzi. html (31.10.2016).
    7. Gobillot, E. (2008). Przywództwo przez integrację. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business.
    8. Inglehart, R. (1990). Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton: Princeton University Press.
    9. Juchnowicz, M. (2016a). Determinants of organisational engagement among Polish companies. W: P. Buła (red.), Risks and Opportunities – in Search of Equilibrium. Cracow: University of Economics, 65–76.
    10. Juchnowicz, M. (2016b). Firmy samoangażujące – utopia czy biznesowy realizm. Zarządzanie i Finanse, 2, 171–174.
    11. Kim, W.C., Mauborgne, R. (2015). Pułapki czerwonego oceanu. Harvard Business Review Polska, 11(153). https://www.hbrp.pl/a/pulapki‑czerwonego‑oceanu/awa‑ FXmbm (31.10.2016).
    12. Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Warszawa: Studio EMKA.
    13. Onufer, J. (2016). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji outsourcingo‑ wej. Praca niepublikowana. Warszawa: SGH.
    14. Sułkowski, Ł. (2007). Recepcja nurtu interpretatywnego w naukach o zarządza‑ niu. W: K.T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Organizacja jako proces. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
    15. Walczak, W. (2011). Zarządzanie różnorodnością jako podstawa budowania potencja‑ łu kapitału ludzkiego organizacji. e‑mentor, 3, 11–19.

Inne teksty tego samego autora