Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie analizy satysfakcji z pracy pracowników sektora usług w polskiej gospodarce. Podstawę analizy stanowi badanie zrealizowane w na przełomie marca i kwietnia 2012 roku, na próbie 1000 osób. Dobór próby miał charakter celowy. Jednym z głównych kryteriów była reprezentacja usług wiedzochłonnych i usług mniej wiedzochłonnych. Wyniki badania dowodzą, że pracownicy sektora usług w Polsce osiągają wysoką satysfakcję z pracy. Wysokiej satysfakcji z pracy towarzyszy wysokie zaangażowanie pracowników. Takie odczucia i postawy deklarowane przez respondentów są szansą na uruchomienie i skuteczne wykorzystanie dźwigni behawioralnej do wzrostu wartości współczesnych organizacji usługowych. Jest to zasługą pozytywnych ocen wielu aspektów zarządzania zasobami ludzkimi. Równocześnie badania wskazują na rezerwy tkwiące w zarządzaniu rozwojem i wynagrodzeniami. Dostarczają także informacji o osobowych czynnikach determinujących satysfakcję z pracy, które są niezbędne w procesie podejmowania wielu decyzji personalnych.

Słowa kluczowe

satysfakcja z pracy zaangażowanie pracowników wpływ zarządzania kapitałem ludzkim na satysfakcję determinanty osobowe satysfakcji przyczyny niezadowolenia z pracy.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Juchnowicz, M. (2012). Satysfakcja z pracy w sektorze usług w realiach polskiej gospodarki. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 24(2), 61–78. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.5799

Referencje

    1. Bontis N., Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models, “Management Decision”, 1998, Vol. 36, No. 2.
    2. Heskett J.L., Jones T., Loveman G., Sasser W.E., Schlesinger L.A., Putting the Service-Profit Chain to Work, “Harvard Business Review”, Lipiec–Sierpień 2008.
    3. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Metody oceny i motywowania. PWE, Warszawa 2012.
    4. Juchnowicz M., Zadowolenie z pracy i satysfakcja zawodowa pracowników w Polsce a praktyka ZZL, w: Człowiek w pracy i polityce społecznej, red. J. Szambelańczyk, M. Żukowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.

Inne teksty tego samego autora