Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest uzasadnienie potrzeby prowadzenia cyklicznych badań podaży i popytu na kwalifikacje w ujęciu sektorowym. Zasadniczym powodem prowadzenia takich badań jest konieczność poprawy stanu zatrudnialności. Warunkiem osiągnięcia tego efektu jest, między innymi, stworzenie Sektorowych Ram Kwalifikacji. SRK to narzędzie służące do badania oczekiwań kompetencyjnych uczestników rynku pracy, które umożliwi dostosowanie systemu i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy, lepszą porównywalność świadectw i dyplomów w skali europejskiej oraz stworzy warunki do uznawania kompetencji uzyskanych w drodze uczenia się pozaformalnego i niefor‑ malnego. Sektorowe Ramy Kwalifikacji są niezbędne do budowy systemu Krajowych Ram Kwalifikacji, jako części europejskiej przestrzeni uczenia się przez całe życie (Eurpean Area of Lifelong Learning), spójnych z Europejskimi Ramami Kwalifikacji. Opracowanie takiego systemu wymaga zobiektywizowanych, prawdziwych informacji o podaży i popy‑ cie na kwalifikacje i kompetencje. Artykuł przedstawia założenia projektu badawczego, którego celem była charakterystyka podaży i popytu na kwalifikacje i kompetencje w pię‑ ciu celowo wybranych sektorach. Badanie naukowe „Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybranych sektorach” zostało przeprowadzone w latach 2012–2014 przez pracowników Katedry Rozwoju Kapitału Ludzkiego SGH w Warszawie na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych. W Polsce projekt ten ma charakter pilotażowy. Jego koncepcja może być inspiracją do kontynuowania badań w kolejnych sektorach polskiej gospodarki.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Banaszak B. (2012), Zatrudnialność absolwentów w procesie bolońskim, http://foruma‑kademickie.pl/fa/2012/09/E‑Dialog, IPiSS (2011), Uczelnia Przyjazna Pracodawcom 2010, raport UPP 2011, www.
2. uczelniaprzyjaznapracodawcom.plEuropean Working Conditions Survey (2010), www.eurofound.europa.eu/surveys/smt/ewcs/results.htmKPRM (2011), Strategia rozwoju kapitału ludzkiego, http://www.zds.kprm.gov.pl,Warszawa, 15 listopada.
3. MPiPS (2010), Klasyfikacja zawodów i specjalności, Warszawa.
4. Sienkiewicz Ł. (red.) (2013), Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje.
5. Perspektywa uczenia się przez całe życie, IBE, Warszawa.
6. Sławiński S. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, IBE, Warszawa.
7. Turek D., Wojtczuk‑Turek A. (2010), Kompetencje transferowalne. Przegląd defini‑cji, modeli i stanowisk teoretycznych, w: Kompetencje transferowalne. Diagnoza.
8. Kształtowanie. Zarządzanie, S. Konarski, D. Turek (red.), Oficyna WydawniczaSGH, Warszawa.
Referencje
2. uczelniaprzyjaznapracodawcom.plEuropean Working Conditions Survey (2010), www.eurofound.europa.eu/surveys/smt/ewcs/results.htmKPRM (2011), Strategia rozwoju kapitału ludzkiego, http://www.zds.kprm.gov.pl,Warszawa, 15 listopada.
3. MPiPS (2010), Klasyfikacja zawodów i specjalności, Warszawa.
4. Sienkiewicz Ł. (red.) (2013), Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje.
5. Perspektywa uczenia się przez całe życie, IBE, Warszawa.
6. Sławiński S. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, IBE, Warszawa.
7. Turek D., Wojtczuk‑Turek A. (2010), Kompetencje transferowalne. Przegląd defini‑cji, modeli i stanowisk teoretycznych, w: Kompetencje transferowalne. Diagnoza.
8. Kształtowanie. Zarządzanie, S. Konarski, D. Turek (red.), Oficyna WydawniczaSGH, Warszawa.