Positive Disintegration of an Enterprise

Authors

  • Tomasz Gigol Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2020.177.5

Keywords:

crisis in an enterprise, enterprise transformation, enterprise lifecycle, leadership

Abstract

The paper focuses on a transformation of an ordinary organisation into an utstanding enterprise. The type of leadership exercised by the top management of the enterprise is the eliciting factor here. G. Morgan metaphor organisation - organism has been used with the meaning of organism narrowed to that of human organism. An enterprise lifecycle has been compared to the life and maturity cycle of a human. The theory of positive disintegration by K. Dąbrowski was used and adapted for the theory of organisation

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ackoff R. L., Magidson J., Addison H.J. [2007], Projektowanie ideału, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
2. Argenti J. [1976], Corporate Planning and Corporate Collapse, „Long Range Planning”, 9(6), s. 12-17.
3. Babbie E. [2004], Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
4. Bass B. M., Riggio R. [2006], Transformational Leadership, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah.
5. Choroszczak J. [2006], Koncepcja cybernetyczno-ekologiczna zmiany organizacyjnej a rozwój sektorów wrażliwych, „Organizacja i Kierowanie”, 1, s. 67-81.
6. Creswell J. W. [2013], Projektowanie badań naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
7. Dąbrowski K. [1975], Trud istnienia, Wiedza Powszechna, Warszawa.
8. Dąbrowski K. [1979], Dezintegracja pozytywna, PIW, Warszawa.
9. Dembinski P. H. [2011], Finanse po zawale, Studio EMKA, Warszawa.
10. Gigol T., Sypniewska B.A. [2017], Przywództwo autentyczne a zaangażowanie w pracę - porów¬nanie sektora publicznego z sektorem prywatnym, „e-mentor”, 72(5), s. 59-66.
11. Gigol T., Sypniewska B. A. [2019], Interpersonal Conflicts in the Workplace and Authentic Leadership-Evidence from Poland, „Journal of East European Management Studies”, Special
Issue, s. 37-62.
12. Gill C., Caza A. [2018], An Investigation of Authentic Leadership's Individual and Group Influ- ences on Follower Responses, „Journal of Management”, 44(2), s. 530-554.
13. Greiner L. E. [1972], Evolution and Revolution as Organizations Grow, „Harvard Business Review”, 50 (4).
14. Hamel G., Breen B. [2008], Zarządzanie jutra, Red Horse, Lublin.
15. Hannah S. T., Uhl-Bien M., Avolio B.J., Cavarretta F.L. [2009], A Framework for Examining Leadership in Extreme Contexts, „The Leadership Quarterly”, 20(6), s. 897-919.
16. Hartung A. [2011], Przewiduj, zmieniaj, kreuj przyszłość, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
17. Herold D. M., Fedor D.B., Caldwell S., Liu Y. [2008], The Effects of Transformational and Change Leadership on Employees' Commitment to a Change: A Multilevel Study, „Journal of Applied Psychology”, 93(2), s. 346-357.
18. Huczynski A. [2004], Influencing within Organizations, Routledge, London.
19. Jodkowska L. [2018], Znaczenie nieznanych liderów (Hidden Champions) dla gospodarki niemieckiej i możliwości ich wspierania w Polsce, „Ekonomiczne Problemy Usług”, 3(132), s. 69-81.
20. Judge T. A., Piccolo R. F. [2004], Transformational and Transactional Leadership: A Meta- -Analytic Test of Their Relative Validity, „Journal of Applied Psychology”, 89(5), s. 755-768.
21. Kim W. C., Mauborgne R. [2005], Strategia błękitnego oceanu, MT Biznes, Warszawa.
22. Klincewicz K. [2016], Zarządzanie, organizacje i organizowanie - inspiracje teoretyczne i próby systematyzacji, w: Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, red. K. Klincewicz, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
23. Krystek U., Lentz M. [2014], Unternehmenskrisen: Beschreibung, Ursachen, Verlauf und Wirkungen Uberlebenskritischer Prozesse in Unternehmen, w: Handbuch Krisenmanagement, red. A. 'I hiel.śen, Springer VS, Wiesbaden.
24. Leroy H., Anseel F., Gardner W.L., Sels L. [2015], Authentic Leadership, Authentic Follower- ship, Basic Need Satisfaction, and Work Role Performance: A Cross-level Study, „Journal of
Management”, 41(6), s. 1677-1697.
25. Marciniak S. [2010], Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, C.H. Beck, Warszawa.
26. Miller D., Friesen P. H. [1984], A Longitudinal Study of the Corporate Life Cycle, „Management Science”, 30(10), s. 1161-1183.
27. Morgan G. [1997], Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
28. Muller R. [1986], Krisenmanagement in der Unternehmung: Vorgehen, Mafinahmen und Orga- nisation, Lang, Frankfurt/M.
29. Nemanich L. A., Keller R. T. [2007], Transformational Leadership in an Acquisition: A Field Study of Employees, „Leadership Quarterly”, 18, s. 49-68.
30. Pichlak M. [2011], Przywództwo a innowacyjność organizacji, „Organizacja i Kierowanie”, 4 (147), s. 143-155.
31. Schumpeter J. A. [1994], Capitalism, Socialism and Democracy, Routledge, New York.
32. Shepherd D. A., Mcmullen J.S., Ocasio W. [2017], Is that an Opportunity? An Attention Model of Top Managers' Opportunity Beliefs for Strategic Action, „Strategic Management Journal”, 38 (3), s. 626-644.
33. Simon H., Dietl M. [2009], Tajemniczy mistrzowie. Strategie sukcesu nieznanych liderów na światowych rynkach, Difin, Warszawa.
34. Sułkowski Ł. [2011], Metafory, archetypy i paradoksy organizacji, „Organizacja i Zarządzanie”, 2(145), s. 55-69.
35. Sułkowski L. [2013a], Paradygmaty nauk o zarządzaniu, „International Journal of Contemporary Management”, 12(2), s. 17-26.
36. Sułkowski Ł. [2013b], Metodologia zarządzania - od fundamentalizmu do pluralizmu, w: Pod¬stawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, red. W. Czakon, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 26-46.
37. Walumbwa F. O., Avolio B. J., Gardner W. L., Wernsing T. S., Peterson S. J. [2008], Authentic Leadership: Development and Validation of a Theory-based Measure, „Journal of Management”, 34(1), s. 89-126.
38. Zaleznik A. [2004], Managers and Leaders: Are They Different?, „Harvard Business Review”, 82 (1), s. 74-81.
39. Zastempowski M. [2014], Potencjał innowacyjny polskich przedsiębiorstw w świetle badań empirycznych, „Organizacja i Kierowanie”, 1A (159), s. 303-311.

Published

2020-04-02

How to Cite

Gigol, T. . (2020). Positive Disintegration of an Enterprise. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (177), 61–72. https://doi.org/10.33119/SIP.2020.177.5

Issue

Section

Articles