Is remunerating whistleblowers going to improve the effectiveness of whistleblowing itself and the detection of fraudalent activities?

Authors

  • Czesław Bartłomiej Martysz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Andrzej Nikołajczuk Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.192.4

Keywords:

informer, abuses, protection of whistleblowers, fraud, whistleblower, whistleblowing

Abstract

The still unimplemented EU Directive 2019/1937 of October 23, 2019 (known as the Whistleblower Directive) in Poland imposes a series of obligations on businesses related to the protection of whistleblowers, including the establishment of secure channels for reporting irregularities. According to ACFE reports, whistleblowers are the most important source of information about fraud, making their protection particularly significant. In addition to a sense of security, an additional motivator for whistleblowers to report abuses and fraudulent activities could be financial rewards, which is a common practice in the USA, where whistleblowers receive compensation for information that leads to a SEC investigation and the imposition of fines. In Polish subject literature there is little discussion about whether introducing financial rewards for whistleblowers would improve the effectiveness of combating a wide range of financial irregularities and fraudulent activities, not only internal ones but also in the financial market and other industries. The aim of the article is to address the issue of the rationality of rewarding whistleblowers financially, using a survey-based study. The conclusion outlines recommendations arising from the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dokumenty prawne
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305/17).
2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz. Urz. UE L 176/338).
3. Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz polityki wynagrodzeń w bankach (Dz.U. 2021 poz. 1045).
4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych i organizacyjnych dla firm inwestycyjnych, banków, o których mowa
w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, i banków powierniczych (Dz.U. 2018 poz. 1111).
5. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz. Urz. UE L 173).
6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r.
w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych,
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176/1).
7. Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2022 poz. 593). 8. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka (Dz.U. 2015 poz. 21).
9. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. 2023 poz. 646).
10. Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. 2023 poz. 681).
11. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz.U. 2022 poz. 2324).
12. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 2022 poz. 1375).
Wydawnictwa zwarte
1. Apaza, C. R., Chang, Y. (2017) (red.). Whistleblowing in the World: Government Policy, Mass Media and the Law. Cham: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978–3–319–48481-5_1.
2. Martysz, C. (2021). Nadużycia na rynku finansowym i ich istota. W: Finanse u progu trzeciej
dekady XXI wieku, J. Ostaszewski, M. Iwanicz-Drozdowska (red.), t. 1. Warszawa: Difin. 3. OECD (2016). Committing to Effective Whistleblower Protection. Paris: OECD publishing. DOI: 10.1787/9789264252639‑en.
Artykuły prasowe i okolicznościowe
1. Butler, J., Serra, D., Spagnolo, G. (2020). Motivating Whistleblowers, Management Science, 66 (2), s. 605–621. DOI: 10.1287/mnsc.2018.3240.
2. Dyck, A., Morse, A., Zingales, L. (2013). How Pervasive Is Corporate Fraud?, Rotman School of Management Working Paper, 2222608.
3. Kenny, K., Fotaki, M., Vandekerckhove, W. (2018). Whistleblower Subjectivities: Organization and Passionate Attachment, Organization Studies, 41 (3). DOI: 10.1177/0170840618814558.
4. Kutera, M. (2016). Whisteblowing jako narzędzie wykrywania oszustw gospodarczych, Studia i Prace Kolegium Zarzadzania i Finansów, 152.
5. Mechtenberg, L., Muehlheusser, G., Roider, A. (2020). Whistleblower Protection: Theory and Experimental Evidence, European Economic Review, 126. DOI: 10.1016/j.euroecorev.
2020.103447.
6. Time (2002). Persons of the Year: The Whistleblowers, December 30, 2002 / January 6, 2003.
Materiały internetowe
1. Chodowska, E., Ludwiczak, P. B. (2022). Wynagrodzenie dla sygnalisty? Do rozważenia w pracach nad ustawą, https://www.prawo.pl/kadry/sygnalisci-czy-i-jakie-wynagrodzenie-opinia, 512446.html (dostęp: 20.03.2023).
2. Integrity Line (2023). Expert Guide: Whistleblowing Laws in the European Union, https://www.integrityline.com/expertise/white-paper/expert-guide-whistblowing-laws-eu/ (dostęp:5.11.2023).
3. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (2023). Projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-ochronie-osob-zglaszajacych-naruszenia-prawa2 (dostęp: 5.11.2023).
4. Makowski, G., Waszak, M. (2019). Gnębieni, podziwiani i… zasługujący na ochronę. Polacy o sygnalistach. Raport z badania opinii publicznej, http://www.sygnalista.pl/wp-content/uploads/2019/06/Internet_Raport_sygnalisci_12–06.pdf (dostęp: 28.03.2023).
5. Państwowa Inspekcja Pracy (2021). Stop nielegalnemu zatrudnieniu i płaceniu pod stołem, https://www.pip.gov.pl/pl/wiadomosci/130916, stop-nielegalnemu-zatrudnieniu-i-placeniu-pod-stolem.html (dostęp: 11.06.2023).
6. Państwowa Inspekcja Pracy (2023). Strona główna, https://www.pip.gov.pl (dostęp: 11.06.2023).
7. Podatki.gov.pl (2023). Aplikacja e-Paragony, https://www.podatki.gov.pl/vat/kasy-rejestrujace/aplikacja-mobilna-e-paragony/ (dostęp: 11.06.2023).
8. SEC (2022). SEC Whistleblower Office Announces Results for FY 2022, https://www.sec.gov/files/2022_ow_ar.pdf (dostęp: 22.03.2023).
9. Sláma, J., Stawarczyk, L., Špunar, D. (2021). Whistleblowing in Organisations: A Great Opportunity for Every Company, www.faceup.com (dostęp: 20.03.2023).

Published

2023-11-23

How to Cite

Martysz, C. B. ., & Nikołajczuk, A. (2023). Is remunerating whistleblowers going to improve the effectiveness of whistleblowing itself and the detection of fraudalent activities?. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (192), 67–87. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.192.4

Issue

Section

Articles