Degree and Type of Diversification of Business Groups Operating in the Polish Market
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.9Keywords:
diversification, business groups, strategyAbstract
The paper discusses diversification of business groups operating in Poland. We analysed 86 business groups over the years 2005-2016 to identify the degree and type of diversification. Studies have shown that business groups more frequently opt for specialisation rather than diversification strategy. How- ever, if they diversify, they expand into unrelated industries. The general trend to de-diversify observed in business groups covered by the study reflects global tendencies.
Downloads
References
2. Ansoff H.I. [1957], Strategies for Diversification, „Harvard Business Review”, vol. 35(5).
3. Apanowicz J. [2003], Metodologia nauk, TNOiK, Toruń.
4. Benito-Osorio D., Guerras-Martin L.A., Zuniga-Vicente J.A. [2012], Four Decades of Research on Product Diversification: A Literature Review, „Management Decision”, vol. 50(2), s. 325-344.
5. Berry C.H. [1971], Corporate Growth and Diversification, „The Journal of Law and Econo- mics”, vol. 14(2), s. 371-383.
6. Booz A., Allen J.L., Hamilton C. [1985], Diversification: A Survey of European Chief Executi- ves, Executive Summary, Allen and Hamilton Inc.
7. Chandler A.D. [1997], Strategy and Structure, w: Resources Firms and Strategies. A Readers in the Resource-Based Perspective, red. N.J. Foss, Oxford University Press, New York.
8. Chan-Olmsted S.M., Chang B.H. [2003], Diversification Strategy of Global Media Conglome- rates: Examining Its Patterns and Determinants, „Journal of Media Economics”, vol. 16(4), s. 213-233.
9. Chwistecka-Dudek H. [1986], Strategia dywersyfikacji produkcji w przedsiębiorstwie przemy¬słowym, „Ekonomika i Organizacja Pracy”, vol. 10-11.
10. Cuervo-Cazurra A. [2006], Business Groups and Their Types, „Asia Pacific Journal of Mana¬gement”, vol. 23(4), s. 419-437.
11. Dhir S., Dhir S. [2015], Diversification: Literaturę Review and Issues, „Strategic Change”, vol. 24(6), s. 569-588.
12. Falencikowski T. [2008], Kształtowanie swobody decyzyjnej w zarządzaniu grupami kapitało¬wymi, Dom Organizatora, Toruń.
13. Ghemawat P., Khanna T. [1998], The Nature of Diversified Business Groups: A Research Design and Two Case Studies, „The Journal of Industrial Economics”, vol. 46(1), s. 35-61.
14. Grant R.M. [2011], Współczesna analiza strategiczna, Wolters Kluwer, Warszawa.
15. Kenny G. [2010], Strategia dywersyfikacji. Wzrost poprzez zróżnicowanie, Explanator, Poznań.
16. Martin J.D., Sayrak A. [2003], Corporate Diversification and Shareholder Value: A Survey of Recent Literature, „Journal Of Corporate Finance”, vol. 9(1), s. 37-57.
17. Mohindru A., Chander S. [2007], Nature andExtent of Diversification: A Comparative Study of MNCs and Domestic Companies in India, „South Asian Journal of Management”, vol. 14, iss. 2.
18. Palich L.E., Cardinal L.B., Miller C.Ch. [2000], Curvilinearity in the Diversification- Perfor-mance Linkage: An Examination of over Three Decades of Research, „Strategic Management Journal”, vol. 21, iss. 2.
19. Penrose E. [1959], The Theory of the Growth of the Firm, Basil Blackwell, Oxford.
20. Peryt M. [2000], Metody analizy porównawczej holdingów na przykładzie central handlu zagra¬nicznego, „Organizacja i Kierowanie”, nr 3.
21. Pierścionek Z. [2006], Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
22. Pitts R.A., Hopkins H.D. [1982], Firm Diversity: Conceptualization and Measurement, „Aca- demy of Management. The Academy of Management Review”, vol. 7, iss. 4.
23. Polskie grupy kapitałowe. Perspektywa europejska [2002], red. B. Wawrzyniak, WSZiP, War¬szawa.
24. Porter M.E. [1987], From Competitive Advantage to Corporate Strategy, „Harvard Business Review”, vol. 65, iss. 3, s. 43-59.
25. Rajzer M. [2001], Strategie dywersyfikacji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
26. Romanowska M. [1998], Strategie grup kapitałowych w Polsce, w: Grupy kapitałowe w Polsce, red. B. Wawrzyniak, M. Romanowska, M. Trocki, Difin, Warszawa.
27. Romanowska M. [2009], Planowanie strategiczne, PWE, Warszawa.
28. Romanowska M. [2011], Ladaptation des entreprisespolonaises a leconomie de marche, refe¬rat na 54-eme Congres de l’AssociationInternationale des Economistes de Langue Francaise w Aix en Provence, za: Grupy kapitałowe w Polsce. Strategie i struktury, red. M. Romanow¬ska, PWE, Warszawa 2011.
29. Rumelt R.P. [1974], Strategy, Structure andEconomic Performance, Harvard University Press, Boston.
30. Rumelt R.P. [1982], Diversification Strategy and Profitability, „Strategic Management Jour- nal”, vol. 3, iss. 4.
31. Wang H.C., Barney J.B. [2006], Employee Incentives to Make Firm Specific Investments: Impli- cations for Resource-Based Theories of Corporate Diversification, „Academy of Management Review”, vol. 31, s. 466-476.
32. Wrigley L. [1970], Divisional Autosomy and Diversification, Harvard University, Boston, za: Z. Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.