Maturity Self-assessment in Human Resource Strategie Management: Looking through the Lenses of a Continuous Improvement Model
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.12Keywords:
maturity of an enterprise, human resource strategic management, continuous, improve-ment, kaizen, agricultural machinery industryAbstract
Human resource strategie management is viewed as a uniform and coherent method used to manage the most valuable asset of any organization, i.e., people. Adequate deployment of human resources in enterprises boils down to the creating of an environment conducive to the unleashing of their full potential and using it properly. Against this background, we launched studies to identify the maturity of enterprises in strategic management of human resources as the key criterion that produces “quality” for a company. In other words, the goal was to find out if an enterprise can create conditions to unleash the potential of its human resources and to use it properly through subsequent everyday improvements, which are small but systematic. With regard to this goal, we recommended necessary steps to identify questions about the degree of maturity of enterprises in human resource strategic management to de- velop a research tool, which at a later stage was used to conduct self-assessment through interviews with manufacturers of spare parts, components, and agricultural machinery.
Downloads
References
2. Balbinotti G., Gontijo L., Varasquin A., Vieira L. [2012], Ergonomics and Kaizen as Strategies for Competitiveness: A Theoretical and Practical in an Automotive Industry, „Work”, vol. 41.
3. Blikle A.J. [2017], Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji, Helion, Warszawa.
4. Bryke M. [2005], Stopnie wtajemniczenia w Kaizen - wzrost poziomu kompetencji menedżera poprzez praktykę, „Zarządzanie Jakością”, nr 2.
5. Cheser R.N. [1998], The Effect of Japanese Kaizen on Employee Motivation in U.S. Manufac- turing, „International Journal of Organizational Analysis (1993-2002)”, vol. 6, no. 3.
6. Drucker P. [2000], Zarządzanie w XXI w., Muza, Warszawa 2000.
7. Ejdys J. [2011], Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wie¬dzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.
8. Ghicajanu M. [2011], Romanian Companies Dilemmas - Business Reengineering or Kaizen, „Annals of the University of Petrosani Economics”, vol. 11, no. 1.
9. Hamel M.R. [2014], Warsztaty kaizen. Praktyczny poradnik, jak prowadzić skuteczne warsztaty doskonalenia procesów, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław.
10. Imai M. [2007], Kaizen Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa.
11. Imai M. [2012], Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, Warszawa.
12. Liker J.K., Convis G.L. [2012], Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa.
13. Lopez L.F., Rodriguez M.A. [2012], Kaizen and Ergonomics: The Perfect Marriage, „Work”, vol. 41.
14. Łazicki A. [2011], Kaizen techniki zarządzania w przedsiębiorstwie, Wiedza i Praktyka, War-szawa.
15. Malloch H. [1997], Strategic and HRM Aspects of Kaizen: A Case Study, „New Technology, Work & Employment”, vol. 12, no. 2.
16. Mann D. [2005], Creatinga Lean Culture Tools to Sustain Lean Conversion, Productivity Press, New York.
17. Midor K, Lenart M. [2015], Wdrożenie systemu Kaizen w firmie branży motoryzacyjnej - stu¬dium przypadku, „Jakość i Bezpieczeństwo”, nr 3(12).
18. Miller J., Wroblewski M., Villafuerte J. [2014], Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymywanie kultury ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa.
19. Monden Y., Hamada K. [1991], Target Costing and Kaizen Costing in Japanese Automobile Companies, „Journal of Management Accounting Research”, Fall.
20. Muller U.R. [2000], Zmiana warty w zarządzaniu. „Dramat i szansa”, Placet, Warszawa.
21. Niewiadomski P. [2016], Determinanty elastyczności funkcjonowania przedsiębiorstwa produk-cyjnego sektora maszyn rolniczych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
22. Niewiadomski P., Pawlak N. [2012], Menedżer Kaizen - model kompetencji lidera, w: Czło¬wiek w organizacji. Teoria i praktyka, red. P. Wachowiak, Oficyna Wydawnicza SGH w War-szawie, Warszawa.
23. Nogalski B., Szpitter A. [2014], Koncepcja sustainability jako determinanta rozwoju przedsię-biorstwa, w: Dla przyszłości, red. I. Hejduk, A. Herman, Difin, Warszawa.
24. Oki K. [2012], A Japanese Factory in Thailand: SeekingAcceptance of Kaizen Activities, „Annals of Business Administrative Science”, vol. 11.
25. Piasecka-Głuszak A. [2015], Główne przesłanki i bariery utrudniające wdrażanie kaizen w przedsiębiorstwach na polskim rynku, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 406.
26. Probst G., Raub S., Romhardt K. [2002], Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekono-miczna, Kraków.
27. Rof L.M. [2011], Kaizen CostingMethod and Its Role in the Management of an Entity, „Young Economists Journal / Revista Tinerilor Economisti”, vol. 9, no. 16.
28. Rokita S. [2017], Filozofia kaizen i kaizen costing jako narzędzia wspierające zarządzanie w JST, „Studia Ekonomiczne”, nr 333.
29. Soltero C., Waldrip G. [2002], Using Kaizen to Reduce Waste and Prevent Pollution, „Environ- mental Quality Management”, vol. 11, no. 3.
30. Styhre A. [2001], Kaizen, Ethics and Care of the Operations: Management after Empowerment, „Journal of Management Studies”, vol. 38, no. 6.
31. Sułkowski M., Wolniak R. [2013], Przegląd stosowanych metod oceny skuteczności i efektyw¬ności organizacji zorientowanych na ciągłe doskonalenie, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 67.
32. Suzuki H. [1993], Practical Kaizen for Productivity Facilitators, Japan Productivity Center, Tokyo.
33. Szuster M. [2011], Kaizen w firmach produkcyjnych, w: Kultura kaizen. Rozważania nad war-tościami ciągłego doskonalenia, red. G. Wróbel, Wydawnictwo WSIiZ, Rzeszów.
34. Tesler D., Wiśniewska-Dobosz M. [2007], Kompetencje menedżera Kaizen. Zmienianiu firm na lepsze przychodzi z pomocą filozofia Wschodu, „Logistyka a Jakość”, nr 3.
35. Urbanowska-Sojkin E. [2010], Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsię-biorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów, „Studia i Prace Kolegium Zarzą-dzania i Finansów”, nr 98.
36. Urbanowska-Sojkin E. [2015], Wybory strategiczne w warunkach niepewności, „Marketing i Rynek”, nr 9.
37. Urbanowska-Sojkin E. [2017a], System informacyjny w wyborach strategicznych przedsię-biorstw, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, 12(814).
38. Urbanowska-Sojkin E. [2017b], Aspekty teoretyczne ścieżki zależności w wyborach strategicz-nych, „Handel Wewnętrzny”, 3(368), t. 2.
39. Urbanowska-Sojkin E. [2017c], Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach z perspektywy teorii strukturacji, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 5, no. 9.
40. Wasilewski L. [1997], Kaizen. Tajemnica sukcesu Japonii, ZETOM, Warszawa.
41. Wierzbiński M. [2004], Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia, w: Rachunek kosztów w zarzą-dzaniu przedsiębiorstwem, red. E. Nowak, R. Piechota, M. Wierzbiński, PWE, Warszawa.