Rozwój nowych produktów – ciągłość i zmiany

Autor

  • Michał Trocki Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Małgorzata Pojda Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Słowa kluczowe:

rozwój nowego produktu (New Product Development), społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), plan zarządzania zrównoważonym rozwojem (SMP), podejście do rozwoju nowych produktów: operacyjne/inżynierskie, zintegrowane/procesowe, organizacyjne i zrównoważone

Abstrakt

W artykule została omówiona problematyka rozwoju nowych produktów, koncentrując się na ciągłości i ewolucji procesu. Produkt jest kluczowym pojęciem w zarządzaniu, a proces tworzenia i wprowadzania produktów na rynek stanowi główny cel organizacji. Istotą zarządzania jest harmonizowanie pracy zespołowej w procesie tworzenia produktów. Celem autorów artykułu było uporządkowanie wiedzy z zakresu rozwoju nowych produktów oraz przedstawienie metodyk i koncepcji w celu ich tworzenia, opierając się na autorskim modelu działalności poznawczej, który służy do krytycznej oceny i systematyzacji istniejącej wiedzy z literatury przedmiotu, oraz na własnych doświadczeniach autorów. Przedstawiony model działalności poznawczej jest oparty na założeniach badawczych obejmujących kategorie ontologiczne, terminologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne. Proces badawczy rozpoczyna się od identyfikacji potrzeb badawczych, które wyznaczają problemy badawcze. Analiza tych problemów prowadzi do wyodrębnienia podejść badawczych i ewolucji wiedzy w obszarze rozwoju nowych produktów. Zprezentowane zostały cztery podejścia do rozwoju nowych produktów: operacyjne/inżynierskie, zintegrowane/procesowe, organizacyjne i zrównoważone. Przełomowe zmiany w rozwoju nowych produktów wynikają z inspiracji praktycznych i teoretycznych oraz mają wpływ na zarządzanie NPD (New Product Development), modele koncepcyjne, standardy i perspektywy rozwoju. W artykule zidentyfikowano cztery takie przełomowe zmiany: od podejścia spontanicznego do operacyjnego, od operacyjnego do zintegrowanego, od zintegrowanego do organizacyjnego oraz od organizacyjnego do zrównoważonego. W artykule przedstawiono również analizę nowego podejścia zrównoważonego rozwoju produktów CSR (Corporate Social Responsibility) i narzędzi, takich jak SMP (Sustainability Management Plan) i standard GMP P5, które integrują zasady CSR w zarządzaniu rozwojem nowych produktów. Perspektywa dalszego rozwoju obejmuje uwzględnienie kolejnych czynników, które będą wynikać z dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Amanowicz, M. (1977). Struktura procesu projektowania. Modele teoretyczne a praktyka. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.

APQP (2008). Advanced Product Quality Planning (APQP) and Control Plan. Reference Manual. Chrysler, Ford, and General Motors.

Booz, Allen, Hamilton (1968). Management of New Products. New York.

BPM CBOK (2014). BPM CBOK Business Process Management BPM Common Body of Knowledge Version. Giessen: Verlag Dr Gotz Schmidt.

Carboni, J. B., Duncan, W., Gonzalez, M., Milsom, P., Young, M. (2020). Zrównoważone zarządzanie projektami. Podręcznik GPM. Kraków: pm2pm.

Crum, L. W. (1973). Analiza wartości. Warszawa: PWE.

Daizhong Su (Ed.). (2020). Sustainable Product Development: Tools, Methods, and Examples. Springer.

Dietrych, J. (1978). System i konstrukcja. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.

Dworczyk, M. (1973). Organizacja technicznego przygotowania produkcji. Warszawa: PWE.

EFQM (2021). The EFQM Model, Now includes additional information on Use Cases, RADAR Guidelines and Scoring Profiles.

Gasparski, W. (1988). Projektoznawstwo. Elementy wiedzy o projektowaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

Gasparski, W. (red.) (1974). Metodologia projektowania inżynierskiego. Warszawa: PWN.

Hammer, M., Champy, J. (1996). Reenginering w przedsiębiorstwie. Warszawa: Neumann Management Institute.

Kahn, K. B. (Ed.). (2013). The PDMA Handbook of New Product Development. Hoboken: John Wiley & Sons.

Kanawaty, G. (1992). Introduction to work study. Genf: International Labour Organization.

Kasprzak, T. (red). (2005). Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu. Warszawa: Difin.

Kerzner, H. (2018). Project Management Best Practices: Achieving Global Excellence. 4th Edition. Hoboken: John Wiley & Sons.

Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2001). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.

Kuhn, T. S. (1985). Raz jeszcze o paradygmatach. W: Kuhn T. S. Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych (s. 406–439). Warszawa: PIW.

Kuhn, T. S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Loch, Ch.H., Kavadias, S. (2008). Handbook of New Product Development Management. Amsterdam: Elsevier.

Martyniak, Z. (1985). Inwentyka przemysłowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Mueller, J. (1970). Grundlagen der Systematischen Heuristik. Berlin: Dietz Verlag.

Nadler, G. (1980). The Planning and Design Approach. New York: Wiley.

Nicholas, J. (2010). New Product Development: A Maturity Model for New Product Development in Small to Medium Enterprises. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller. New York: Routledge.

OECD (2002). Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development. Frascati Manual.

Philips, F. Y. (Ed.) (1991). Concurrent Life Cycle Management. Austin.

Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Ossolineum.

Strang, K. D. (Ed.). (2015). The Palgrave Handbook of Research Design in Business and Management. New York: Palgrave Macmillan.

Trocki, M. (red.). (2019b). Społeczna odpowiedzialność działalności projektowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Verein Deutscher Ingenieure VDI. (1989). Simultaneous Engineering. Düsseldorf.

Artykuły naukowe

Cooper, R. (1990). Stage-gate Systems: A New Tool for Managing New Products, Business Horizons, 33 (3).

Mann, D. (2001). An Introduction to TRIZ: The Theory of Inventive Problem Solving, Creativity and Innovation Management, 10 (2), s. 123–125.

Rogala, P. (2011). Zarządzanie procesami według norm ISO serii 9000, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 169.

Schimmoeller, L. (2010). Success factors of new product development processes, APEM Journal Advances in Production Engineering & Management, 5.

Sułkowski, Ł. (2016). Teorie, paradygmaty, metafory i ideologie zarządzania – kontrowersje wokół współczesnego dyskursu organizacji i zarządzania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 422.

Trocki, M. (2019a). Podejścia badawcze do zarządzania projektami – geneza i ewolucja, Przegląd Organizacji, 1, s. 3–9.

Materialy internetowe

APQC (2023). APQC Process Classification Frameworks (PCF), www.apqc.org/pcf.

http://greenprojectmanagement.org/p5.

http://www.un.org/documents/ga/res/42/ares42–187.htm.

PRiSM (2015). PRiSM (PRojects integrating Sustainable Methods), PRiSM 2015 Final color scheme. www.greenprojectmanagement.org.

UN (1987). Raport of the World Commision on Environment and Development: Our Common Future, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03

Jak cytować

Trocki, M., & Pojda, M. (2024). Rozwój nowych produktów – ciągłość i zmiany. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (197), 165–178. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4490

Numer

Dział

Dział główny