Nr 194 (2023): Studia i Prace
Od Rady Naukowej
Przekazujemy w Państwa ręce 194 numer Studiów i Prac Kolegium Zarządzania i Finansów. Zawarte w nim artykuły stanowią owoc wspólnych wysiłków badawczych oraz intelektualnej
pasji naukowców i praktyków życia gospodarczego, związanych z obszarem ekonomii, finansów i zarządzania.
Bieżący zeszyt jest poświęcony głównie problemom dotyczącym zarządzania strategicznego (w tym klubem piłkarskim), zjawiska e-commerce, dostępności obiektów użyteczności
publicznej z perspektyw starzejącego się społeczeństwa, zjawiska niepewności (w tym w kontekście zarządzania szpitalem), wykorzystania leasingu w polskich realiach gospodarczych, a także koopetycji wśród instytucji kultury i sztuki.
Celem artykułu Letycji Sołoducho-Pelc i Adama Sulicha jest przedstawienie aktualnego stanu wiedzy w zakresie zarządzania strategicznego i ekosystemu biznesu, a także implikacji i kierunków przyszłych badań wynikających z przeprowadzonych studiów literaturowych.
Bogusław Bembenek w swoim artykule koncentruje się na charakterystyce redundancji zasobów jako współczesnego wyzwania strategicznego w zarządzaniu klastrem.
Kolejny artykuł, autorstwa Jana Polowczyka, także porusza problematykę zarządzania strategicznego. Jego podstawowym celem jest jednak przedstawienie specyfiki i złożoności zarządzania strategicznego za pomocą koncepcji paradoksu.
Elżbieta Urbanowska-Sojkin rozważa natomiast zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa i jego sprawność strategiczną jako rezultat wykorzystania zdolności organizacyjnych współtworzących tzw. mandaty do zarządzania 4.0.
Przedmiotem artykułu Tomasza Łysonia jest nakreślenie zjawiska e-commerce i dominujących w nim trendów w dobie personalizacji i komunikacji mobilnej. Autor wykorzystał w tym celu metodę badań pośrednich (tzw. desk research).
W kolejnym artykule, także związanym z rynkiem e-commerce, Marcin Komańda dokonał identyfikacji możliwości rozwojowych podmiotów działających na polskim rynku e-commerce w czasie zagrożenia ze strony pandemii COVID-19 w kontekście wyborów dokonywanych przez klientów serwisów elektronicznych.
Aleksandra Karśnicka, Magdalena Rutkowska i Katarzyna Sadowy podjęły tematykę dostępności obiektów użyteczności publicznej oraz przestrzeni publicznych z perspektywy starzejącego się społeczeństwa. Celem ich artykułu jest identyfikacja mocnych stron oraz barier wybranego obszaru Warszawy, dzielnicy Mokotów, w świetle polityki senioralnej, wspierania aktywności i wysokiej jakości życia osób starszych.
Agnieszka Dziubińska podjęła z kolei problem praktycznych konsekwencji interpretacji zjawiska niepewności. W prezentowanej analizie autorka wykorzystała typologię uwzględniającą procesualne, behawioralne i strukturalne ujęcia tego zagadnienia.
Celem artykułu Janusza Marka Lichtarskiego, Andrzeja Kalety, Anny Witek-Crabb, Magdaleny Rojek-Nowosielskiej i Jarosława Ignacego jest identyfikacja postaw strategów wobec dylematu związanego z dążeniem do efektywności vs elastyczności w warunkach niepewności. W przeprowadzonym badaniu zastosowano podejście jakościowe z wykorzystaniem pogłębionych wywiadów ze strategami.
Również Grzegorz Głód i Klaudia Rogowska poruszyli w swoim opracowaniu zagadnienia związane z niepewnością. Celem ich artykułu jest identyfikacja kluczowych czynników sukcesu w kontekście procesów zarządczych w szpitalu (tymczasowym) w warunkach niepewności oraz ich ocena na podstawie zaprezentowanego studium przypadku.
Artykuł Leszka Bohdanowicza ma charakter koncepcyjny, a jego priorytetem jest przedstawienie modelu procesu zarządzania strategicznego klubem piłkarskim oraz modelu strategii pionu sportowego. Opisano w nim podstawowe zmiany zachodzące w otoczeniu klubów piłkarskich i sposób, w jaki mogą one na nie odpowiadać.
Jacek Grzywacz i Ewa Jagodzińska-Komar oceniają w swoim opracowaniu realne możliwości wykorzystania leasingu w polskich realiach gospodarczych na podstawie racjonalnych rozwiązań przekładających się na wymierne efekty, pozytywnie stymulujące kondycję finansową przedsiębiorstwa.
W ostatnim tekście Dagmara Wójcik przedstawia zjawisko koopetycji wśród instytucji kultury i sztuki na przykładzie teatrów, które coraz częściej poszukują przewagi konkurencyjnej także we współpracy z konkurentami.
Zachęcamy do lektury Studiów i Prac Kolegium Zarządzania i Finansów, wierząc, że zawarte w nich artykuły będą inspirujące, wzbogacające i stymulujące do dalszych refleksji na temat ekonomii, finansów i zarządzania.
Życzymy Państwu przyjemnej lektury.
W imieniu Rady Naukowej
Joanna Wielgórska-Leszczyńska
Michał Matusewicz