Impact of the MIFID II Directive on the distribution of financial instruments in Poland

Authors

  • Czesław Bartłomiej Martysz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Kolegium Zarządzania i Finansów
  • Maciej Dąbrowski Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Arkadiusz Kocel Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2022.185.3

Keywords:

MIFID II, misselling, inducements, conflict of interest,, investment funds

Abstract

The aim of the MIFID II Directive was to reduce conflicts of interest and misselling between distributors of financial instruments and specially protected individual investors. One of the changes was a restriction of paying “inducements” by investment fund companies (TFI) to distributors of financial instruments. The article describes the new practices that arose in the financial instrument distribution market after the implementation of the MIFID II Directive and the results of the authors’ in-depth survey conducted among the financial market professionals. The authors argue that the MIFID II Directive increased the amount of regulation for distributors of financial instruments, strengthened the protection of the individual investor, but, on the other hand, limited the range of offerings and worsened the situation of distributors not affiliated with banking groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bednarz E. [2019], Te fundusze absolutnie sobie nie radzą. Rozliczamy rynek, dostęp: 5.06.2019, https://pieniadze.rp.pl/inwestycje/rynek-kapitalowy/20467-fundusze-absolutnej-stopy-zwrotu-2019

Busch D. [2017], MiFID II: Stricter Conduct of Business Rules for Investment Firms, „Capital Markets Law Journal”, 3, ssrn.com/abstract=3063236

CFA Institute [2019], MIFID II: One Year On. Assessing the Market for Investment Research, https://www.cfainstitute.org/-/media/documents/survey/cfa-mifid-II-survey-report.ashx

Chojnacki J. [2020], Co dalej z kickbackami i klientami funduszy?, https://www.analizy.pl/tylko-u-nas/25119/co-dalej-z-kickbackami-i-klientami-funduszy, dostęp: 27.02.2020.

Frölich L., Gies D. [2019], MIFID II in practice, www.bafin.de/SharedDocs/ Veroef-fentlichungen/EN/Fachartikel/2019/fa_bj_1905_MIFID_II_in_der_Praxis_ en.html, dostęp: 7.06.2019.

IZFiA [2020a], MiFID II – relacja z Konferencji „Modele dystrybucji funduszy inwestycyjnych w krajach europejskich”, https://www.izfa.pl/mifid-ii-relacja-z-konferencji-modele-dystrybucjifunduszy-inwestycyjnych-w-krajach-europejskich, dostęp: 27.02.2020.

IZFiA [2020b], Nadmiar obowiązków w reżimie MiFID II, https://www.izfa.pl/nadmiar-obowiazkow-w-rezimie-mifid-ii, dostęp: 20.08.2020.

IZFiA [2020c], Propozycje deregulacji dla podniesienia efektywności rynku funduszy inwestycyjnych, dokument przesłany przez IZFiA do Ministerstwa Finansów, dostęp: 20.08.2020.

IZFiA [2020d], Raport Roczny 2020, https://www.izfa.pl/download/pobierz/raport-roczny-izfia-2020

IZFiA [2020e], TFI: Polska przyjmie model luksemburski, https://biznes.interia.pl/finanse/news-tfi-polska-przyjmie-model-luksemburski,nId,4352855, dostęp: 28.02.2020.

Kosiński K. [2019], Jest nadzieja dla niezależnych TFI, https://www.pb.pl/jest-nadzieja-dla-niezaleznych-tfi-966624? smclient=31b6569b-7d94-11e6-874d-0cc47a1256ac, dostęp: 24.07.2019.

Kosiński K. [2020a], Sypie się izba zarządzających funduszami, https://www.pb.pl/sypie-sie-izba-zarzadzajacych-funduszami-1101405, dostęp: 24.11.2020.

Kosiński K. [2020b], Kompromis zagościł w rodzinie TFI, https://www.pb.pl/kompromis-zagoscil-w-rodzinie-tfi-1102785, dostęp: 9.12.2020.

Martysz C., Rakowski J. [2021], Misselling Consumer Awareness Study – Circumstances Surrounding the Occurrence of Misselling, „International Journal of Management and Economics”, vol. 57, no 2.

Martysz C., Sienkiewicz A. [2020], Ocena skutków implementacji dyrektywy MIFID II w UE ze szczególnym uwzględnieniem Polski, w: Nowe wyzwania w naukach o gospodarce, red. R. Bartkowiak, M. Matusewicz, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

McKinsey&Company [2021], Stan polskiego rynku funduszy inwestycyjnych oraz potencjalne kierunki jego dalszego rozwoju, https://www.mckinsey.com/pl/~/media/mckinsey/locations/europe and middle east/polska/raporty/polski rynek funduszy inwestycyjnych w obliczu wyzwan/stan polskiego rynku funduszy inwestycyjnych oraz potencjalne kierunki jego dalszego rozwoju mckinsey raport.pdf

MIFID II [2014], Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE, Dz. Urz. UE L Nr 173, s. 349–496 ze zm.

Pałasz A. [2019], Klienci funduszy sami zapłacą pośrednikom, https://www.rp.pl/Finanse/311199907-Klienci-funduszy-sami-zaplaca-posrednikom.html, dostęp: 19.11.2019.

Pałasz A. [2021], Nadzorca ma dla branży funduszy nową propozycję zmian w przepisach, „Parkiet”, 5.05.2021 r., https://www.parkiet.com/fundusze-inwestycyjne/art19559901-nadzorca-ma-dla-branzy-funduszy-nowa-propozycje-zmian-w-przepisach

Ratajczak M. [2018], Inwestorzy w kropce. Problemy przez błąd w tłumaczeniu, zabrakło jednego słowa, www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dyrektywa-MIFID-ii-blad-w-tlumaczeniu,171,0,2412715.html, dostęp: 6.08.2018.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP), Dz. U. UE L z 2014 r. nr 352, s. 1 z późn. zm.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 462/2013 z 21.05.2013 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych, Dz. Urz. UE L 146.

Schulte M. [2018], The Price of Stable Markets and Investor Confidence: Some Thoughts on MIFID II’s Cost-Benefit Ratio, ERA Forum, t. 19, wyd. 1, link.springer.com/con-tent/pdf/10.1007%2Fs12027-018-0502y.pdf

UKNF [2017], Stanowisko w sprawie stosowania w Polsce Dyrektywy MIFID II od 3 stycznia 2018 r., 27 grudnia 2017 r.

UKNF [2018], Stanowisko w sprawie przyjmowania i przekazywania „zachęt” w związku ze świadczeniem usług przyjmowania i przekazywania zleceń, których przedmiotem są jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, 21 grudnia 2018 r.

UKNF [2019], Uzupełnienie „Stanowiska UKNF w sprawie przyjmowania i przekazywania «zachęt» w związku ze świadczeniem usług przyjmowania i przekazywania zleceń (…)”, z dnia 21 grudnia 2018 r. w zakresie wymogów dokumentowania zachęt, 17 września 2019 r.

UKNF [2021], Stanowisko UKNF dotyczące zakresu czynności objętych umową oferowania certyfikatów inwestycyjnych, 6 maja 2021 r.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. z 2022 r., poz. 1360.

Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, Dz.U. z 2022 r., poz. 1523 [UFI].

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, Dz.U. z 2022 r., poz. 1500 [UOIF].

Wierciszewski M. [2020], Tańsze fundusze majaczą na horyzoncie, https://www.pb.pl/tansze-fundusze-majacza-na-horyzoncie-982160, dostęp: 11.02.2020.

Wierzbowski M. [2022], Ochrona inwestora a ochrona konsumenta na rynku kapitałowym, „Przegląd Prawa Handlowego”, nr 5.

Włodarczyk G. [2022], Obowiązki firm inwestycyjnych i banków w systemie MiFID II. Stanowiska i wytyczne organów nadzoru, Wolters Kluwer, Warszawa.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 września 2019 r., IV CSK 334/18.

Yeoh P. [2019], MIFID II key concerns, „Journal of Financial Regulation and Compliance”, vol. 27, no 1(1), doi.org/10.1108/JFRC-04-2018-0062.Impact of the MIFID II Directive on the distribution of financial instruments in Polan

Published

2023-01-13

How to Cite

Martysz, C. B. ., Dąbrowski, M., & Kocel, A. . (2023). Impact of the MIFID II Directive on the distribution of financial instruments in Poland. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (185), 41–68. https://doi.org/10.33119/SIP.2022.185.3

Issue

Section

Articles